Constantijn voelt zich tussen startups als een vis in het water, blijkt uit een interview in het magazine van VNO-NCW. De prins volgde afgelopen mei Neelie Kroes op als startup-ambassadeur bij StartupDelta.
Op zijn nieuwe plek geniet hij van het feit dat “iedereen bezig [is] met nieuwe oplossingen en nieuwe manieren van werken”. De ondernemers die hij tegenkomt hebben bijna allemaal een hoger doel. “Bovendien lijken ze veel meer aandacht te hebben voor de behoeftes van hun klanten. En zijn succesvolle startup founders enorm gefocust op de agressieve groei van hun bedrijf.”
Klimaat
Die mensen wil hij een podium geven. Maar ondertussen moet het spreekwoordelijke ‘klimaat’ verbeterd worden. Zo moet het wat Constantijn betreft veel makkelijker worden om vermogen te herinvesteren na de verkoop van een bedrijf, zodat dat geld nieuwe bedrijven oplevert. (Wat een mooie boost kunnen zijn voor de poldervariant van de Paypal Mafia).
Ook op universiteiten is nog de nodige winst te halen, door het vercommercialiseren van kennis en het bouwen van nieuwe bedrijven. Grote bedrijven moeten vaker launching customer worden van startups en de overheid zou de honderden miljarden die het jaarlijks besteedt vaker meer naar startups moeten sturen.
Op dit punt komen veel Nederlandse bestuurders of politici vaak op de proppen met een verwijzing naar Silicon Valley als het beloofde land. Busladingen Nederlanders reizen af naar Californië om zich even onder te kunnen dompelen in wat ogenschijnlijk het hoogst haalbare is op tech-gebied.
Geen rolmodel
Maar Constantijn bekijkt dit onderwerp een stuk genuanceerder. Nee, Silicon Valley is geen rolmodel voor Nederland, zegt hij glashelder.
Natuurlijk, het zonnige stukje Amerikaanse Westkust wemelt van de innovatieve bedrijven en financiers. Maar Californië zelf? “Het is verbazingwekkend hoeveel succesvolle bedrijven daar zitten terwijl de publieke infrastructuur in zekere zin failliet is. De wegen zijn allemaal verstopt, de treinen zijn hopeloos verouderd. Er is een energieprobleem, een waterprobleem.”
Misschien is dat verval juist een aanjager van innovatie, suggereert Constantijn. “In Nederland hebben we wellicht de luxe dat we niet de urgentie voelen die ze daar wel hebben. Silicon Valley trekt uit de hele wereld de beste talenten aan die het hardst willen knokken voor hun succes.”
Al met al een goede reminder voor Nederlandse delegaties die afreizen naar San Francisco en omgeving. Die willen vaak wel de lusten, maar niet de lasten van Silicon Valley. Innovatie en netwerken? Natuurlijk. Maar soepeler arbeidsrecht, geen concurrentiebedingen meer of faillissementsregels zodat oprichters makkelijk een nieuw bedrijf kunnen beginnen? Of soepele immigratieregels? Die versie van ‘Silicon Valley’ landt niet zomaar in Nederland.
Foto: Lisbon Council | CC BY-NC-ND 2.0