Aan Nederlandse successen aan de Amerikaanse westkust geen gebrek, zo bleek uit onze video- en artikelserie Holland in the Valley. Sprout reisde in december samen met cameraman Daan Wallis een week door San Francisco en Los Angeles en sprak met tien Nederlanders die het gemaakt hebben in de Valley en omstreken.
We bezochten ervaren en bewezen ondernemers die leidinggeven aan miljoenenbedrijven, zoals Arthur van Hoff (Jaunt) en Tommy Krul (Super Evil Mega Corp), naast eenpitters zoals Nathalie Udo en Maria van Lieshout, die vanuit huis de San Francisco Bay Area veroveren. We leerden waarom WeTransfer en MediaMonks in plaats van Silicon Valley kozen voor Los Angeles en wat Arean van Veelen van OfferUp in Seattle doet.
Spilfiguur
Gerbert Kunst helpt Nederlandse ondernemers aan de Amerikaanse westkust bij hun groei
Waar ze ook werken en hoe ver ze ook zijn met hun bedrijf, één man kennen deze ondernemers allemaal: Gerbert Kunst. Hij runt zelf geen enkel bedrijf, maar is de spilfiguur voor Nederlandse bedrijvigheid in de regio. Kunst werkt als consul-generaal in San Francisco en is zodoende verantwoordelijk voor het goed integreren van Nederlandse ondernemers in de regio.
Aangezien Nederland niet zo gek veel consulaten kent in de Verenigde Staten, heeft Kunst een omvangrijk takenpakket; hij dient Nederlanders in de gehele westkust van de Verenigde Staten te helpen bij hun groei. Kunst voorziet ze bijvoorbeeld van feedback op hun businessmodel en helpt ze bij het verkrijgen van een goed netwerk.
Dit doet hij vanaf de 31e verdieping van een wolkenkrabber aan Kearny Street. Kunst en zijn team hebben vanaf hier imposant uitzicht over downtown San Francisco; de stad die voor menig ondernemer tot de verbeelding spreekt en waar Twitter en Uber hun hoofdkantoor hebben.
Kunst werkt sinds 2016 in San Francisco voor het consulaat en werkte sindsdien aan een zogeheten Playbook met tips voor Nederlandse ondernemers die de regio willen bestormen. Ook is hij een van de krachten achter de in 2016 opgezette Nederlandse divisie aan startupondernemers op de jaarlijkse Consumer and Electronics Show (CES). Dit jaar stonden daar al zo’n zestig Nederlandse startups, tegenover twee het jaar ervoor.
Gerbert Kunst in vergadering met zijn afdeling. “Silicon Valley valt niet te overtreffen.”
Mondiale denkers
Nederlanders zijn mondiale denkers
Het succes van Nederlanders in de Valley verklaart Kunst door het feit dat Nederlanders “mondiale denkers” zijn. “Ze weten dit, durven veel en proberen het beste te verzinnen”, zegt Kunst. “Ze hanteren soms een pragmatische aanpak, wat hier in Silicon Valley goed wordt ontvangen. Verder zou ik zeggen dat Nederlandse ondernemers bereid zijn om dingen te proberen en dat is erg belangrijk. Wanneer ze iets proberen, zijn ze in staat hun oorspronkelijke oplossing aan te passen. Het vermogen dingen te herzien, is tevens erg belangrijk.”
Nederlanders die het in deze regio willen maken, moeten zich volgens Kunst wel goed voorbereiden. “Verschijn op vergaderingen, kom met een goed businessplan en ben je ervan bewust dat het leven in San Francisco erg duur is. Zorg er dus voor dat je genoeg geld hebt om hier een tijdje te blijven en wees je ervan bewust dat je je handel in Nederland misschien met rust moet laten.”
Gespeelde beleefdheid
Voor deze reeks werkt Sprout samen met het Nederlandse Consulaat in San Francisco. Overweeg je als Nederlandse ondernemer naar Silicon Valley te gaan, lees dan hier meer over de do’s en don’ts.
Wees je daarnaast bewust van de lokale zakencultuur, adviseert Kunst. Die is namelijk net wat anders dan in Nederland. Californiërs noemt Kunst een “beetje flaky”. “Als Nederlander denk je dat je een afspraak hebt, maar ze kunnen gemakkelijk niet op komen dagen. Dit komt doordat ze misschien wel drie afspraken hebben gemaakt en er eentje uitkiezen. Dit is iets wat je moet weten, zodat je niet verrast wordt. Hetzelfde geldt voor de manier waarop ze hun interesse in je bedrijfsproducten en ideeën uiten. Ze kunnen erg enthousiast overkomen, maar op het einde van de dag is het niet meer dan een soort beleefde manier van interesse tonen in plaats van dat ze echte interesse in je hebben.”
“Silicon Valley valt niet te overtreffen”, vervolgt Kunst. “Het is de Champions League, maar wees je ervan bewust dat er veel meer andere interessante plaatsen aan de westkust zijn.” Voor welke stad je zou moeten kiezen, hangt volgens de consul-generaal af van factoren als je verdienmodel, hoe ver je met je bedrijf bent en je branche. “Misschien is bedrijf wel beter af met een vestiging in Los Angeles, San Diego voor bijvoorbeeld biometrie of Phoenix.”
Dit was de laatste productie in onze reeks Holland in the Valley. Alle artikelen en video’s uit de serie vind je op deze pagina.