In 2017 dacht ID&T-man Eric Keijer voor het laatst in Nederland een editie van dansavond Sensation te organiseren. Het was mooi geweest, na bijna twintig jaar. ID&T Group, toen nog onder de vleugels van het Amerikaanse SFX, wilde dat het dansfeest in witte kledij plaatsmaakte voor vernieuwing.
Keijer (rechts) en zijn team brainstormden erop los en in 2020 zou het dan zover zijn. Er zou weliswaar een nieuwe Sensation komen, ‘Beyond Sensation’ geheten, maar die had de brug moeten slaan tussen oud en nieuw. Het feest had moeten beginnen als Sensation, om na de helft van de tijd over te vloeien in Beyond. Hoe dat eruitgezien zou hebben, we zullen het nooit weten, want corona gooide roet in het eten.
Nu, twee jaar later, zijn Keijer en zijn compagnons allang blij dat de coronaregels erop zitten. Entertainmentbedrijf ID&T zat tijdens de coronacrisis in de hoek waar de klappen vielen. Dat ID&T in handen viel van een Britse festivalorganisator is misschien wel de redding van ID&T geweest. Het grootste Beyond hebben Keijer en zijn team even in de ijskast gezet.
Na twee jaar op een houtje bijten kiezen ze voor het vertrouwde recept. Daarom komt er zaterdag voor het eerst in vijf jaar weer een ouderwetse Sensation, al richt ID&T zich nu wel nadrukkelijk op een jonger publiek. ‘Die houden minder van EDM (electronic dance music, red.).’
Zaterdag vindt Sensation plaats in de Amsterdam ArenA, dus je zal het wel druk hebben. Hoe zien je dagen er momenteel uit?
‘We knopen alle eindjes aan elkaar. Veel afdelingen en partners zijn druk bezig met Sensation. Denk aan de marketing, productie, crowdmanagement, ticketing en de ArenA zelf. Dat komt nu allemaal samen. Om wat te noemen: de laatste tickets gaan er op dit moment uit en alle ingangen worden ingeprogrammeerd voor de ticketcontroles.’
‘De media staan er niet voor niets vol mee, want het is momenteel moeilijk om mensen en materialen te vinden en alles op tijd te krijgen. Daar zijn we erg druk mee. Ik als event director heb de eer om me tussen alle partijen door te bewegen, overal mee te kijken en waar nodig actie te ondernemen. Ik heb verder geen vaste agenda.’ Lacht: ‘Behalve dit interview met jou dan.’
In 2017 stopte Sensation in Nederland. De ‘sleet’ kwam er een beetje in, zei medeoprichter Duncan Stutterheim van ID&T er indertijd over. Nu keert het evenement al na vijf jaar terug. Hebben jullie spijt dat jullie toen gestopt zijn?
‘Spijt hebben we nergens van. Het was onze keuze op dat moment. Ik denk dat het voor het merk ook wel goed was dat we even op adem kwamen. Wel vinden we het wel leuk dat we het weer kunnen organiseren.’
Het was een gemis dat ik niet meer de witte kleren aan mocht
‘Ik ben zelf al vanaf 2000 bezig met Sensation. Het was wel een gemis in mijn leven dat ik niet meer een paar keer per jaar de witte kleren aan mocht. Het begon toch weer te kriebelen. We zagen ook vanuit het publiek dat er veel vraag naar was. Dat we nu zaterdag weer in de ArenA staan, vinden we erg mooi. Het is toch onze thuisbasis, waar we 23 jaar geleden zijn begonnen. Het voelt als thuiskomen.’
Indertijd zei Stutterheim dat het ‘tijd’ was ‘voor wat nieuws’. Wordt de nieuwe Sensation vooral terugkijken of is er ook echt vernieuwing gaande?
‘Ik kan over het evenement niet alles inhoudelijk vertellen, maar er zijn er paar veranderingen. We hebben een volledig nieuw soort line-up. Niet meer de grote, bekende EDM-sterren die we in het verleden weleens gehad hebben, maar een nieuwe, jonge aanwas met dj’s als ACRAZE en Oliver Heldens. We willen echt voor een nieuwere doelgroep gaan, die bijvoorbeeld vaker naar club house luistert. Dat dit goed gaat, zien we ook terug in de kaartverkoop.’
‘Tegelijkertijd willen we onze oude doelgroep niet vergeten, dus maken we er qua line-up een combinatie van. De opzet is iets anders, maar de witte dresscode houden we erin. Dat hoort bij Sensation.’
Hoe zie je dat precies terug in de kaartverkoop? Jullie verwachten 40.000 mensen, net als in de hoogtijdagen. Zijn dat overwegend jongeren, of toch vooral dertigers en veertigers met gevoel voor melancholie?
‘Ik denk dat het nu wel op fiftyfifty zit. Er is nu een goede mix van mensen die Sensation al kennen en mensen die het voor het eerst meemaken.’
We wilden voorkomen dat we een classic event zouden worden
‘Jongeren trekken we in eerste instantie door de line-up. We hadden, met alle respect, weer de David Guetta’s en Tiësto’s kunnen neerzetten, maar dan val je terug op wat je vroeger deed. Dan zouden we echt een classic event worden en dat willen we niet. Ook promoten we ons evenement anders. Kochten we in 2000 nog een pagina in De Telegraaf, tegenwoordig doen we onze campagnes grotendeels online.’
Het thema is ‘Yes’, een verwijzing naar de vrijheid die ontstaat met het wegvallen van de coronaregels. De zogeheten Summer of Love is er vorig jaar niet helemaal van gekomen. Nu, een jaar later, lijkt het vooral een zomer te worden van boerenprotesten en dan is er nog die nare oorlog in Oekraïne. Heb je nog hoop voor een Summer of Love in 2022?
‘Wel als je kijkt naar het aantal evenementen dat er in Nederland en wereldwijd zelf plaatsvindt. Er is zo ontzettend veel keus. Op dat vlak zal het qua Summer of Love wel goedkomen, denk ik. Wat die oorlog en in mindere mate die boerenprotesten betreft, op dat vlak maken we denk ik niet echt een stap vooruit in de wereld.’
‘Wel zijn we vanuit de hele evenementenindustrie blij dat we eindelijk van die coronaregels af zijn. We kunnen weer doen waar we goed in zijn. Bij de leveranciers zien we veel nieuwe mensen, bedrijven en personeel. Als je alleen al kijkt naar hoeveel nieuw opbouwpersoneel hier is in de Arena… ik denk dat de helft nooit eerder Sensation heeft opgebouwd. Dat brengt allemaal mooie uitdagingen met zich mee, maar iedereen zit er scherp op. Hartstikke leuk.’
Je hoort van menig festival en evenement dat het een uitdaging is om genoeg personeel te vinden. Tijdens de coronajaren zijn die massaal ander werk gaan zoeken. Heeft dat bij jullie nog voor uitdagingen gezorgd?
‘Ja, dat is een enorme uitdaging. Wij hebben wel het voordeel dat we een evenement zijn waar mensen graag aan meewerken. Als wij vanuit ID&T mensen zoeken, is het iets makkelijker om personeel te vinden, denk ik. We hebben daarom alles keurig op de rit en hebben met de opbouw nog geen tekorten gehad aan mensen of materialen.’
‘Wel zit het allemaal net op het randje. Afgelopen weekend was Defqon (Defqon.1 Weekend Festival, festival van ID&T-dochter Q-dance, red.) in Biddinghuizen. Veel materialen van daar worden rechtstreeks hiernaartoe getransporteerd. De mensen die het festival hebben opgebouwd, zijn daar twee weken mee bezig geweest. Die kunnen niet weer direct aan de bak.’
ID&T werd vorig jaar ingelijfd door het Britse Superstruct Entertainment. De overname heeft ID&T afgelopen jaar een ‘veilige haven’ ingeloodst, zei topman Ritty van Straalen indertijd. Door de coronaperikelen moesten jullie, om maar wat te noemen, 40 procent van het personeel ontslaan. Had ID&T het gered zonder de overname, denk je?
‘We zullen het nooit exact weten. Ik denk het wel. Het had alleen niet nog een jaar langer moeten duren met de coronamaatregelen. We zijn blij met de overname en met het feit dat we het wél gered hebben. We zitten nu inderdaad in een veilige haven.’
Of we het zonder de overname hadden gered? We zullen het nooit weten
‘Of ik me zorgen maak over lockdowns in het najaar? Natuurlijk, als ik zie wat er allemaal in de media over wordt geschreven. Ik maak me daarbij meer zorgen over de regelgeving van de overheid dan over het coronavirus zelf. Ik denk dat het de afgelopen jaren qua regels wat strenger was dan nodig is geweest.’
Lees meer over ID&T:
- Duncan Stutterheim: van dancepionier naar vastgoedondernemer
- ID&T-oudgediend Irfan van Ewijk over zijn startup Woov
- Duncan Stutterheim zet met Westergas in op ‘kunst en cultuur’