ReSnap, vorig jaar nog opgenomen in de 25 onder de 25, ging in september in 2013 live met een dienst waarmee onder meer op basis van Facebook-likes en fotoherkenning automatisch fotoboeken samengesteld en geprint kunnen worden. Maar ReSnap wil alle foto’s kunnen beoordelen en selecteren, ook die bij Dropbox-, Google of gewoon op een computer geparkeerd staan.
Om ook die foto’s te kunnen selecteren op relevantie is echter een veel ingewikkelder big data-algoritme nodig. De Amsterdamse startup ontwierp daarvoor een, naar eigen zeggen wetenschappelijk bewezen, model dat onder andere rekening houdt met het soort foto’s dat andere gebruikers in het verleden selecteerden voor hun fotoboek.
Ook in de Sprout 25 onder de 25 komen? Aanmelden voor de lijst van 2015 kan tot 1 maart!
‘Fotoherkenning gebruiken we ook, maar dat zegt niks over een selectie’, zegt mede-oprichter Thomag Beguin. ‘Dat is niet relevant voor een persoon. Die wil een foto die leuk is, dat is waar wij een stap verder gaan.’ Volgens ReSnap is de voorspelling welke foto relevant is gebaseerd op een ‘neuraal netwerk, waardoor het systeem zelflerend is’.
Informal
Hoe de techniek precies uitpakt is pas na de zomer te zien, wanneer ReSnap zijn nieuwe software lanceert. Tot die tijd kan het bedrijf vooruit met een investering van 450.000 dollar van een informele investeerder, die overigens anoniem wil blijven vanwege belangen in andere bedrijven. Die informal krijgt in ieder geval geen formele plek in het bestuur, maar is volgens Beguin wel nauw betrokken, samen met andere adviseurs. ‘We hebben wekelijks contact om onze strategie aan te scherpen.’ Over een jaar verwacht ReSnap nog enkele miljoenen op te halen.
Om na de lancering van de nieuwe software ook de marketingkant op te kunnen pakken overweegt de startup een crowdfundingcampagne, bijvoorbeeld op Kickstarter. Beguin en zijn compagnons praten momenteel met een aantal ‘grote merken’ om tijdens de lancering mee samenwerken te werken. ‘Op die manier halen we met weinig geld een groot bereik.’
Maar voorlopig is technologie alles voor het 8-koppige bedrijf. ‘We willen de wereld veroveren met wat uieindelijk de slimste tool is om fotoboeken te maken’, vat Beguin de missie van zijn onderneming samen. Of het een vechtmarkt is? ‘Dat is zeker waar, en daarom gaan we ons onderscheiden met nieuwe technologie.’