Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ralph Bethlem van BeerMate is de beste jonge ondernemer van 2023

Ralph Bethlem is woensdag met BeerMate uitgeroepen tot beste jonge ondernemer van het jaar. Cloudpillo, SnackFuture en Countrywood werden de runners-up van de 25 onder de 25 van MT/Sprout.

ralph bethlem beermate beste jonge ondernemer
Foto: Nora Zwierenberg

Bethlem is de bedenker van BeerMate, een volledig geautomatiseerde zelfservice bierautomaat voor evenementen en stadions. De machine tapt tot 1.000 biertjes per uur en maakt een einde aan een pijn van zowel de bezoeker als de organisator van evenementen: lange rijen bij de bar wegens gebrek aan personeel.

De eerste BeerMates draaien al op volle toeren tijdens het festivalseizoen, maar dat had wel een aanloop: de lockdowns tijdens corona kostten Bethlem bijna de kop – en al zijn spaarcenten.

‘Ralph heeft een supermoeilijke uitdaging opgepakt – innovatieve hardware ontwikkelen – en heeft ook toen alles tegenzat doorgezet en vastgehouden aan zijn visie voor het bedrijf’, aldus juryvoorzitter Philip Bueters. ‘Dat ondernemerschap maakte indruk op de jury. Als je die drive en wat hij heeft opgebouwd doortrekt, zien we straks op het WK voetbal in de VS het bier stromen uit zijn automaten.’

Online pitches door storm Poly

De award voor Beste Jonge Ondernemer is onderdeel van de 25 onder de 25-lijst die MT/Sprout jaarlijks publiceert. In juni presenteerde het platform voor de 18de keer de veelbelovende ondernemers tot 25 jaar. De award werd eerder veroverd door ondernemers als Thijs Verheul (United Wardrobe), Casper Lemmen (Yobbers) en Bart Oosterholt van SocialDeal. Vorig jaar won Vincent Wijdeveld van Tarnoc.

Bekijk de 25 onder de 25 van 2023

De vier finalisten zouden op 5 juli pitchen voor de jury op de redactie van MT/Sprout in Amsterdam. Storm Poly dacht daar anders over. Doordat het openbaar vervoer op veel plekken was ontregeld, is besloten om de pitches online te houden. Gelukkig had de redactie daar in coronatijden al de nodige ervaring mee opgedaan.

25 onder de 25 finale pitches
Foto: Nora Zwierenberg

Naast voorzitter Philip Bueters bestond de jury uit investeerders Auke van den Hout (Graduate Entrepreneur) en Lisa Brouwer (Curiosity) en ondernemers Laura Hoogland (Sunt Food) en Sander Kamphuis (Moovd, finalist van 2022). De knoop doorhakken bleek een enorme opgave. ‘Het was een close call. Een lastige afweging tussen de kwaliteit en leeftijd van de ondernemers en wat ze nu al hebben neergezet’, aldus Bueters.

De andere finalisten: Cloudpillo

In de finale stonden ook de 21-jarige Lars van der Wijst en de 22-jarige Jens Timmers. Zij hebben met de slaapartikelen van Cloudpillo na twee jaar al een forse miljoenenomzet. Met een team van 18 medewerkers is het bedrijf nu actief in Nederland en Duitsland, met plannen om uit te breiden naar andere landen.

De jury: ‘Dat ze op zo’n jonge leeftijd zo snel zijn gegroeid is razend knap. Zeker in een markt waar er al de nodige concurrenten zijn. Ze hebben ook ervaren mensen om zich heen verzameld en luisteren daar goed naar, dat bleek wel uit de pitch.’

Countrywood

Annemijn Otten (24) stapte al op haar 14de de Kamer van Koophandel binnen en drijft nu vanuit Marbella haar online merk Countrywood. Dat is een bloeiende webwinkel in tuinmeubelen en outdoorproducten als blokhutten, hottubs, overkappingen en hekwerk. Het bedrijf beschikt over vier locaties waar wordt geproduceerd of waar opslag ligt, zodat snel kan worden geleverd.

De jury: ‘Ze is een rasondernemer die niet voor een traditionele vorm heeft gekozen. Ze heeft geen team van dertig à veertig man, maar besteedt veel taken uit. Als een soort netwerkorganisatie. Ze heeft haar bedrijf zo opgezet dat het past in haar levensstijl, vanuit Marbella.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

SnackFuture

Semira van Hees (24) heeft met de gezondere bitterballen en hamburgers van SnackFuture binnen een jaar al cateraars en horecazaken overtuigd. Samen met compagnon Tessa Rijn slaagt ze erin de traditionele vette happen 30 procent gezonder te maken door de hoeveelheid vetten, koolhydraten, suikers en zout te verminderen.

De jury: ‘Ze staat nog aan het begin, maar is enorm gedreven. Dat ze een vastgeroeste markt als de snackwereld wil opschudden, daar is lef voor nodig. Ze kiest bovendien niet voor de voor de hand liggende weg: geen vegetarische of vegan producten, maar de snacks zelf gezonder maken.’

Bekijk de 25 onder de 25 van 2023