Niessen drijft samen met Joëlle Frijters een veilingsysteem voor online advertenties. Improve Digital belandde al in de hoogste regionen van de Fast50 van snelst groeiende Benelux-techbedrijven en draait als een tierelier. En toch vinden Niessen en Frijters tijd om buiten haar eigen bedrijf tijd te investeren in andere projecten. De rode draad: vrouwen een zet in de goede richting geven. Die van het ondernemen, liefst met technologie.
Project Prep
Met Inspiring Fifty trokken ze al een lijst-annex-netwerk van de grond met vrouwelijke toppers in de techbusiness. Maar vorig jaar vertelde Niessen Sprout al over een ander project: een boek dat tienermeiden moet inspireren om met technologie aan de slag te gaan. Project Prep, over de 13-jarige Isabel die zichzelf leert programmeren en een eigen mode-app ontwikkelt. Duidelijk werd meteen, dat het geen hobbyprojectje zou worden. Niessen leeft en werkt namelijk volgens het mantra ‘Think Big’. Voor haar boekscenario belde ze daarom Niki Smit, auteur van meidenbestsellers als ‘100% Coco’ en ‘100% Nina’. Op haar beurt strikte Smit de illustratrice Josselin Bijl.
Paleisdeuren open
Maar daar is het niet bij gebleven, bleek vorige week tijdens de presentatie van het boek Project Prep, de lancering van een mode-app. Het is een vuistdik, luxe gebonden en fraai geïllustreerde uitgave (met laptopstickers!), mede dankzij een hele waslijst aan bedrijven die het meidentechboek sponsoren als ‘ambassador’. Het helpt zo te zien als je een goed (vrouwen)netwerk hebt, met daarin behalve TomToms ceo Corinne Vigreux ook iemand als Neelie Kroes, die het voorwoord schreef en hier en daar wel een deur open krijgt. Sterker nog: voor de overhandiging van de eerste Project Prep gingen zelfs de paleisdeuren open.
Kinderboekenweek
De aangesloten bedrijven hebben toegezegd een deel van de oplage onder (kinderen van) hun werknemers te verdelen. Maar over de oplage hoeft Niessen zich waarschijnlijk niet zo’n zorgen te maken: deze herfst staat de Kinderboekenweek in het teken van wetenschap en technologie. En Project Prep is een van de zogenoemde kerntitels. Publiciteit verzekerd, ook zonder StartupDelta-directeur Kroes, die al de hele week met het boek onder haar arm rondloopt.
Tech is niet eng
‘Alle bedrijven worden technologiebedrijven, dus als je technologie niet begrijpt, kom je nooit op een goede plek terecht,’ zegt Niessen. ‘Te vaak hoor je: ik wil iets creatiefs doen, dus technologie is niets voor mij. Terwijl technologie juist heel creatieve dingen mogelijk maakt en de basis is voor veel creatieve beroepen. Wij willen laten zien dat technologie heel leuk is en niet eng. Daarom hebben we ook mode als onderwerp genomen: dat is bij uitstek iets creatiefs waar veel meiden mee bezig zijn.’
Project Prep opende op 8 juni met Corinne ‘TOM2’ Vigreux de beurs
Coderen, ondernemen, zoenen
Het boek zelf boeit ondertussen als vele andere delen uit de 100%-serie: Smit kan zich perfect verplaatsen in de leefwereld van een 13-jarige en heeft zo te lezen wat bijles gehad in coderen – de regels Swift-code zijn ‘echt’ en vergeet niet een flinke spanningsboog in te bouwen, inclusief verliefheid en zoenen. Als de mode-app eenmaal de App Store bereikt, moet Isabel ook leren ondernemen. En daarbij helpt een zeker Tyler uit New York. (Disclaimer: een zekere 10-jarige lezer weigert haar exemplaar te delen, waardoor we Project Prep nog niet van kaft tot kaft hebben gelezen).
Business idea wedstrijd
Het toetje komt aan het einde: de lezers kunnen hun eigen idee voor een app of website noteren op pagina 302, en een foto daarvan naar Project Prep twitteren. Voor het beste idee hebben Niessen passende prijzen (een jaar lang gratis make-up, een VanMoof fiets, maar ook 1000 euro startkapitaal van Van den Ende en Deitmers, de venture capitalinvesteerder die ooit ook geld zette op Improve Digital.
O ja: de brief waarin je je docent kunt uitleggen waarom het zo leuk en belangrijk is om te leren programmeren, hebben de meiden ook alvast klaar staan.