Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Poen is groen: deze 5 duurzame ondernemers maken kans op een half miljoen

Wordt het koeloze melk of toch een schoonmaakrobot? De jury van de Postcode Lottery Green Challenge mag ook dit jaar een half miljoen euro weggeven voor het beste duurzame businessplan. Dit jaar zitten er twee Nederlandse ondernemers tussen de vijf finalisten die op 10 september pitchen in Amsterdam.

De vijf strijden voor alweer de negende editie de Green Challenge, wereldwijd een van de grootste competities voor duurzame innovatie. De Postcode Loterij organiseert de wedstrijd samen met Stichting DOEN. 

Vorig jaar ging de Brit Arthur Kay met de hoofdprijs aan de haal. Zijn bedrijf Bio-bean wint biobrandstoffen uit koffiedik. Ook in 2014 waren er twee Nederlandse finanisten: de duurzame festivaltent One Night’s Tent en Bluerise, dat energie genereert uit warmteverschillen in de zee.

Voor dit jaar ontving de jury onder leiding van Steve Howard (Chief Sustainability Officer van IKEA ) 271 inschrijvingen uit 57 landen. Na een voorselectie van 25 bedrijven, waarvan 11 Nederlandse, bleven deze 5 over:

Fleet Cleaner – Cornelis de Vet (Nederland)

Fleet Cleaner ontwikkelt schoonmaakrobots die rompen van vrachtschepen reinigen tijdens het laden en lossen. Een gereinigde scheepsromp zorgt voor een brandstofbesparing van 5 procent.

Land Life Company – Jurriaan Ruys (Nederland)

Heeft een technologie ontwikkeld om in zeer droge gebieden (opnieuw) te kunnen beplanten. Door gebruik te maken van een afbreekbare ‘cocoon’ zijn omvangrijke irigatieprojecten niet nodig.

Evrnu – Stacy Flinn (VS)

Belooft het volledig recyclen van katoen uit kleding. Afgedankt kledingmateriaal wordt daarbij afgebroken, gewassen en opnieuw geverfd.

Muufri – Ryan Pandya (VS)

Maakt koeloze ‘melk’. Oprichter Ryan Pandya claimt de belangrijkste bestanddelen van melk (eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen) te kunnen reproduceren. Doordat er geen dieren meer aan te pas komen is de productie van de melk in ieder geval zeer efficiënt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ooho – Rodrigo Garcia González (Groot-Brittannië)

Een afbreekbaar alternatief voor de plastic (water)fles. En nog eetbaar ook, al is dat geen zoete ervaring: de fles (of beter, zak) is gebaseerd op een extract van zeewier. Het concept is open source, en Ohoo zoekt bedrijven en onderzoekers die het verder kunnen opschalen.