‘Tegenwoordig is dat nou niet echt waar iedereen naar op zoek is. En zeker niet in Nederland’, zegt Hans Scheffer over zijn bedrijfscultuur bij HelloPrint. De Rotterdamse ondernemer heeft weinig boodschap aan de Nederlandse voorkeur voor werk-privébalans. ‘Het is geen omgeving die makkelijk is bij ons. Het is hard werken, er wordt veel van je gevraagd. Je krijgt veel vrijheid, maar je moet wel leveren.’
Scheffer was te gast in de podcast CEO vs CEO van ondernemer Chris Zadeh. Hij bouwde in ruim tien jaar tijd HelloPrint uit tot het grootste printplatform van Europa, met 300 leveranciers in 20 landen. Het bedrijf verwerkt jaarlijks meer dan 700.000 bestellingen en ligt op koers om dit jaar 85 miljoen euro omzet te draaien.
Lees ook: Hans Scheffer (HelloPrint): ‘Ik ben een beetje een ezel’
Van evenementen naar printplatform
De ondernemerscarrière van Scheffer begon al vroeg. Op zijn veertiende gaf hij keyboardles. ‘Ik was helemaal niet zo goed. Maar zoals ze in de consultancy zeggen: als je 5 procent beter bent dan degene die je advies geeft, dan kan je daar business uit maken.’ Al snel had hij veertig leerlingen.
Daarna stapte hij over naar evenementen organiseren. Tien jaar lang deed hij niets anders dan feestjes, van après-ski tot house-events. ‘We deden er zo’n honderd per jaar van, dus wel twee per week.’ Het was een goede leerschool, maar ook een business die moeilijk te schalen was.
De overstap naar print kwam bijna per toeval. Voor zijn evenementen had Scheffer veel flyers nodig. Door slim in te kopen bij drukkers kon hij de kosten drastisch verlagen. ‘Ik bestelde allemaal flyers voor die evenementen. Dat was toen nog heel duur. Toen dacht ik, als ik nou een ontwerper vraag om al die flyers van tevoren te laten maken, dan ga ik naar een drukker toe en zeg ik: wat is je grootste vel?’
Andere locaties wilden meeliften op zijn voordelige inkoop. Zo ontstond FlyerFlyer.nl, de voorloper van HelloPrint. ‘Voordat ik het wist deed ik print in plaats van evenementen.’
Obsessie met optimalisatie
Het geheim van HelloPrints succes zit volgens Scheffer niet in één grote doorbraak, maar in permanente verbetering. ‘Mensen denken altijd als je iets succesvols bouwt, dat je dan iets compleet anders doet dan anderen. Ik geloof dat helemaal niet. Je moet gewoon alles een heel klein beetje beter doen.’
Die filosofie resulteert in extreme aandacht voor details. ‘Het komt neer op de hele dag alleen maar obsessief bezig zijn met optimalisatie. Dat klinkt saai, maar we doen niks bijzonders. We doen alles net een klein beetje sneller, net een klein beetje efficiënter.’
Lees ook: Van 300 naar 120 fte met AI – en HelloPrint groeit onverminderd door
Cultuur als concurrentievoordeel
HelloPrint werft bewust mensen die een uitdaging zoeken. Sollicitanten krijgen eerst een mail waarin staat waarom het niet leuk is om bij het bedrijf te werken. ‘Dat filtert het enorm. Want veel mensen zijn gewoon op zoek naar convenience.’
Scheffer gelooft sterk in het belonen van prestaties. Van het eerste team van tien mensen werken er nog negen bij HelloPrint. Van de eerste twintig zijn er nog veertien actief. ‘We hebben voorbeelden van mensen van 22 die in het MT zaten of zitten. Als jij gewoon goed bent en je wil heel graag, dan kan je snel groeien.’
De focus op cultuur heeft ook een keerzijde. Scheffer geeft toe dat HelloPrint twee keer te snel is gegroeid, met problemen tot gevolg. ‘Je kunt als organisatie maar zo hard groeien als je cultuur aankan. Die moet robuust genoeg zijn voor de volgende stap.’
Europese versus Amerikaanse mentaliteit
Recent reisde Scheffer naar de Verenigde Staten en zag daar een andere werkmentaliteit. ‘In Nederland worden we belachelijk gemaakt door Amerikanen, die ons holiday country noemen.’
Hij haalt een citaat aan van Eric Schmidt, voormalig ceo van Google, over waarom het techbedrijf de AI-race aan het verliezen is: ‘Because Google decided that work-life balance is more important than success.’
Voor Scheffer is de keuze duidelijk. ‘Gelukkig zijn er ook mensen die daar naar op zoek zijn, die zichzelf willen challengen, die graag willen groeien.’
Dat geldt ook voor Scheffer. HelloPrint moet doorgroeien naar 100 miljoen euro aan jaarlijkse opbrengsten, maar de oprichter denkt groter. De ambities reiken verder dan Europa. Het bedrijf bereidt uitbreiding naar de VS voor. ‘Ik wil HelloPrint gewoon naar 1 miljard euro omzet brengen.’
Beluister de nieuwste aflevering van CEO vs CEO met Hans Scheffer. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen iedere maand.