Dat bleek dinsdag uit een pitch-workshop tijdens de Nederlandse finaledag van Get in the Ring, een wereldwijd pitch-evenement georganiseerd door het Erasmus Centre for Entrepeneurship.
Wat je moet weten:
Geef cijfers
‘Wij zijn cijfer-gedreven mensen’, zegt een van de investeerders die feedback geeft op een paar oefenpitches.
– Wat zijn je omzet en aantallen gebruikers tot nu toe?
– Hoeveel geld heb je nodig? Vertel concreet wat je met de investering gaat doen. En bedenk of dit realistisch is; veel pitchers lijken hun kapitaalbehoefte te laag in te schatten.
Uiteraard moet hier een helder verdienmodel tegenover staan, waarmee een investeerder zijn geld binnen een aantal jaren kan terugverdienen.
Niet te veel ‘storytelling’.
Wat tijdens de oefenpitches opvalt is dat er vooral veel ‘verhalen’ worden verteld over het bedrijf. Dat is misschien handig om in het begin van de pitch de aandacht te trekken, maar verspil niet te veel tijd met ‘storytelling’. Investeerders hebben weinig tijd, hoe mooi je verhaal ook is, en zijn lang niet altijd expert op jou gebied; overtuig – en help – ze dus met cijfers.
Lees ook uit Sprout Magazine: Zo trek je investeerders over de streep
Laat jezelf zien
Een slim idee is mooi, maar zien investeerders het jou als ondernemer ook voor elkaar krijgen? ‘Je verhaal mag zelfs incompleet zijn’, zegt een investeerder, ‘met de details kunnen we je wel helpen. Het gaat om jou als persoon.’
Maar, erkennen ook de investeerders in Rotterdam, het kan zeker voor Nederlanders lastig zijn om over jezelf te vertellen en je behaalde successen te delen. ‘Je bent gewend om te denken en te doen, maar vertel maar eens waar je goed in bent. Deel wat je hebt bereikt en heb lol! We zijn er niet op uit om je te zien falen.’
Schrik niet van vragen
Tot slot: wordt niet nerveus als een investeerder een salvo vragen op je afvuurt. ‘Dat betekent dat ik in je geïnteresseerd ben.’