Acht jaar geleden scoorde Usabilla een investering – het enige externe kapitaal dat de dienst ophaalde – van 750.000 euro. Daarmee konden oprichters Paul Veugen (die iets later vertrok om tracking-app Human te starten, die drie jaar geleden werd verkocht aan Mapbox) en Marc van Agteren (foto links) nieuwe mensen aannemen.
Maar omdat klanten hun maandabonnement vaak al gelijk na de eerste maand opzegden, na visuele feedback (screenshots) te hebben gevraagd aan hun websitebezoekers, bleef de omzet zo ver achter dat Usabilla in 2012 twee maanden verwijderd was van een faillissement.
Het werd het jaar van een pivot naar de markt voor grote bedrijven, oftewel de enterprise-markt. CCO Roel Jansen (foto rechts) werd als co-founder aan boord gehaald en stippelde een nieuwe commerciële strategie uit. Enterprise-klanten betaalden voortaan op jaarbasis (vooraf) voor een dienst waarmee ze continu, realtime feedback konden ophalen bij de bezoekers van hun websites en apps.
Focus
De redding was ‘focus’ op alle vlakken, zegt Jansen. “Qua product, visie en commercieel. We besloten een weg in te gaan. Om niet een product te maken wat alles kan, maar wat vooral heel goed is in het binnenhalen van feedback op meerdere kanalen. Schoenmaker blijf bij je leest dus, en geen ‘kerstboom’.”
Dankzij het vooraf factureren werd de dienst al snel cashflow-positief, en ging de groeimotor aan. Werkten er in 2015 nog vijf mensen bij het bedrijf, anno nu telt Usabilla 130 medewerkers, verdeeld over kantoren in Amsterdam, Londen, Berlijn, New York en Sydney. Omzetcijfers deelt het bedrijf niet, maar de inkomsten werden volgens de oprichters de afgelopen jaren telkens verdubbeld.
Die groei bleef ook aan de overkant van de Atlantische Oceaan niet onopgemerkt. En vooral niet bij feedback-dienst SurveyMonkey, sinds vorig jaar beursgenoteerd aan de technologiebeurs Nasdaq. De Amerikanen betalen 80 miljoen dollar (omgerekend 71 miljoen euro) om het bedrijf in te lijven, werd dinsdag bekend.
Wat is de belangrijkste reden dat jullie het bedrijf hebben verkocht?
“Er zijn meerdere redenen”, zegt Van Agteren. “We vroegen ons een tijdje geleden af wat de juiste strategische stappen zouden zijn voor verdere groei We hebben verschillende opties bekeken, waaronder ook vc’s en private equity. Na een paar gesprekken zijn we ook met een paar strategische partijen om tafel gaan zitten. Want het gaat niet om de payout, maar om het hele plaatje. Wat is de fit van ons met die andere partij?”
“In het geval van SurveyMonkey zagen we een enorme culture fit. Toen we anderhalve maand geleden daar waren, voelde het alsof we in een Usabilla-kantoor waren, maar dan tien keer zo groot.”
Thank goodness we share a love for coffee, @SurveyMonkey. & your tech definitely swayed us too. https://t.co/13QNMO9K3W Excited to see what else we have in common! #Coffee #Dev #SurveyMonkey pic.twitter.com/RN3w77eI0X
— Usabilla (@usabilla) 5 maart 2019
“Daarnaast zagen we dat onze software volledige complementair is aan die van hun. Mensen kennen SurveyMonkey hier vooral van de online surveys, maar ze doen nu ook veel meer enterprise-sales, vooral in de VS. Bij ons is het meer andersom, 75 procent van onze omzet is buiten de VS.”
Hebben jullie ooit gedacht dat jullie het bedrijf voor 80 miljoen dollar zouden verkopen?
“Misschien niet, maar het is sowieso een droomscenario. Het draait niet alleen maar om de financiën. Uiteindelijk gaat het om waar je bedrijf naartoe gaat, en wat er met je mensen gebeurt. Je kunt voor de hoogste payout gaat, maar als er allerlei consequenties aan hangen, moet je het misschien niet doen.”
Zie ook, die andere grote overname deze week: The Next Web ingelijfd door de Financial Times
SurveyMonkey wil Usabilla laten groeien, wat betekent dat concreet?
“We zullen op al onze locaties doorgroeien qua mensen en omzet. De plannen die we voor 2019 hebben gemaakt, worden gewoon uitgevoerd. Ook SurveyMonkey is vol in de groeimodus. Die gaan met ons erbij door de 1000 medewerkers.”
Huge congrats to the @Usabilla and @SurveyMonkey teams! This is such a wonderful match in culture, team, and product. https://t.co/7YRu6ICqvQ
— Paul Veugen (@pveugen) 5 maart 2019
Wat verandert er verder bij Usabilla?
“Vooralsnog kijken we vooral naar synergie. Zij kunnen ons helpen groeien op Amerikaanse markt. SurveyMonkey is net gestart met een enterprise-salesteam in Europa, wij hebben in Amsterdam, Londen en Berlijn al salesmensen zitten, dus we kunnen daar een kickstart aan geven.”
Hoelang willen jullie als oprichters op jullie post blijven?
“We blijven de komende tijd aan. We geloven volledig in het plan dat we voor Usabilla hebben gemaakt. Maar we geloven ook volledig in de strategie van SurveyMonkey. Zijn net een jaar geleden public (naar de beurs, red.) gegaan, daar zit enorm veel potentie.”