Dinsdag lanceerde Oxboard zijn vinding op de Nederlandse markt. Voor 799 euro koop je een plankje van 60 centimeter breed dat 11 kilo weegt. 11 kilo barstensvol elektronica. Vier gyroscopen houden de balans in de gaten. Leun je naar voren, dan rij je ook naar voren, naar achteren leunen betekent remmen of in de achteruit. Door gewichtverplaatsing maak je desnoods een 360 graden draai. Inderdaad: Segway-techniek. Maar dan zonder armsteunen.
Filmpje!
De accu van de Oxboard bevat voldoende puf om het geval gedurende 15 tot 20 kilometer voort te bewegen, met een snelheid van maximaal 15 kilometer per uur, zeg een relaxed fietstempo. Ondernemer Ernie Hiemstra, eigenaar van een bedrijf dat ergonomische artikelen levert, ontwikkelde de Oxboard, waarvan het design werd verfijnd door het bekende bureau GBO uit Helmond. Volgens hem is het board hét persoonlijke vervoer voor de laatste kilometers van je auto naar de zaak of je klant.
Zakelijk gebruik
Maar er is meer. Volgens Oxboard is de plank niet alleen een aardig consumentenspeeltje, maar kijken zakelijke gebruikers er ook met veel interesse naar. Dat lijkt op wat met de Segway is gebeurd: politie, beveiligers en evenementenbureaus waren altijd dol op dat tweewielige balanceerwonder. Met de Oxboard is dat niet anders: overl waar werknemers grote afstanden moeten afleggen, zoals in een magazijn, kan een Oxboardje bijdragen aan efficiency en werkplezier.
Coronel kan het
Oxboard Nederland heeft alvast coureur annex webondernemer Tom Coronel voor zijn karretje weten te spannen. Nou ja, op zijn plankje gezet.