Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

OnlineAfspraken.nl

Sprout bespreekt elke week een nieuwe webtool die handig is voor ondernemers. Deze week: OnlineAfspraken.nl, waarmee je klanten de mogelijkheid biedt om online een afspraak in te plannen.


Wat is het?

Een tool die je inbouwt in je eigen site, waarmee klanten online een afspraak met je kunnen maken. Ze kiezen de datum en tijd die uitkomt, en wat voor soort afspraak ze willen. Die wordt in jouw agenda geplaatst. De eerste twee maanden kun je gratis proberen, daarna betaal je € 9,95 per maand voor een onbeperkt aantal agenda’s per bedrijfsvestiging. Na het maken van een afspraak stuurt het systeem een afspraakbevestiging naar de klant per sms, uit naam van het bedrijf. Dat kost je € 0,13 per bericht. Er zijn ook mogelijkheden voor gebruik van het systeem in licensievorm, als white label en door middel van een API-koppeling.

Voor wie?

Ondernemingen waarbij klanten afspraken moeten maken.

Hoe werkt het?

Integreer de OnlineAfspraken.nl tool in je site (of laat die integreren door je webbeheerder), of link naar je vermelding op OnlineAfspraken.nl als je geen eigen site hebt. In het systeem kun je het aantal agenda’s bepalen waarin klanten afspraken maken, afhankelijk van het aantal fulltime medewerkers dat je hebt. Per agenda kun je aangeven welke tijden beschikbaar zijn en welke typen afspraken klanten kunnen boeken. Die kunnen consumenten boeken door erop te klikken, hun gegevens in te vullen en de algemene voorwaarden te accepteren. Op hun 06-nummer krijgen ze een sms met verificatiecode die ze op de site moeten invoeren, om te controleren dat er geen nepnummer ingevoerd is. Dan krijgt de klant een sms en e-mail met een bevestiging. Desgewenst kan er ook een afspraakherinnering worden verstuurd aan de klant, per sms of email. Je bepaalt zelf tot wanneer klanten een afspraak mogen annuleren, en kunt op elk moment de ‘boekbare uren’ veranderen. Alle afspraken krijg jij automatisch in je mail en de agenda van OnlineAfspraken. Die agenda kun je synchroniseren met Outlook, Google of iCal. Je kunt ook zelf afspraken in de agenda zetten en mocht het nodig zijn, dan kun je je agenda uitzetten, zodat klanten (tijdelijk) geen afspraken kunnen maken. Alle klantgegevens worden opgeslagen, zodat je een klantenbestand opbouwt voor mailings bijvoorbeeld.

Wat zijn de voordelen?

Het is eigenlijk niet meer van deze tijd om te bellen voor een afspraak. Veel consumenten vinden het prettig om op elk moment van de dag een afspraak te kunnen maken; tijdens het werk, ’s nachts of in het weekend. De tool van OnlineAfspraken.nl kan je daarom meer klanten opleveren omdat je beter bereikbaar bent en de drempel om een afspraak te maken lager is. Ook hoef je minder telefoontjes aan te nemen, wat tijdwinst betekent. En ben je op vakantie, dan kunnen klanten gewoon afspraken blijven maken, zodat je terugkomt met een (hopelijk) gevulde agenda. De agenda is bovendien in te zien vanaf internet, waar je ook bent. Tenslotte zorgt de afspraakreminder voor minder ‘vergeten’ afspraken.

Wat zijn de nadelen?

Klanten kunnen een afspraak (nog) niet verzetten in het systeem, maar alleen annuleren en een nieuwe afspraak maken. Daarvoor is bellen eigenlijk handiger. Voor specifieke vragen zullen klanten sowieso moeten blijven bellen, want de online tool is een extra service, geen vervanger van de telefoon. Daarnaast kosten het gebruik van de agenda en het versturen van sms’jes naar klanten je geld, terwijl het je niets kost als zij jou bellen. De proefperiode zal moeten uitwijzen of je dat eruit haalt. Ook moet je tijd uittrekken om het systeem te customizen naar jouw wensen, want het is even zoeken waar alle instellingen zitten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie?

OnlineAfspraken.nl is een toegankelijke tool die je als extraatje kunt bieden aan klanten. Of je er (extra) klanten uit haalt, zal per bedrijf verschillen. Een kapperszaak die veel oma’s zonder internetverbinding in haar klantenbestand heeft, zal er niet zoveel baat bij hebben. Maar het valt te proberen; de eerste twee maanden zijn gratis en daarna heb je gewoon een opzegtermijn van een maand.

Lees ook de eerdere webtoolbesprekingen:

Moneybird
Aanmelder.nl
Prettig Personeel
Paper.li
Yuki
AddThis
Prezi
Jing
Marvia
Instapaper
WeTransfer
 
 
Of lees het boek ‘Een website die werkt’