Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online restaurantgidsen veroveren Europa

Culinair en internet gaat goed samen in Nederland. Zo goed dat de restaurantgidsen Iens en DiningCity Europa willen veroveren. "Na Amsterdam en Barcelona, nu ook Rome, Madrid en New York."

Iens verzamelt al sinds 1998 recensies van restaurantbezoekers en verwerkt die in eetgidsen. Sinds de opening van de site in 2001 gaat het hard met de onderneming van Iens Boswijk (rechts op foto) en Simone Brummelhuis. De site trekt maandelijks zo’n 500.000 bezoekers, en 45.000 proevers hebben zich geregistreerd om recensies te kunnen plaatsen. Na Amsterdam en de rest van Nederland, kijken de twee verder. Inmiddels is er een gids uitgekomen over Antwerpen, maar dat is niet genoeg.

“We hebben grote plannen”, vertelt Boswijk “In eerste instantie maken we gidsen van grote Europese steden, gericht op Nederlandse zakenreizigers en toeristen. Zo kunnen we goed zien of er in zo’n stad draagvlak is. Slaat dat aan, dan kunnen we met een gids komen in de taal van de bewoners.” Binnenkort opent de site iens.eu, er verschijnt een bijbehorend boek en vervolgens een volledige database van enkele plaatsen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook concurrent DiningCity heeft expansieplannen. Het bedrijf van Jeroen van den Brink – begonnen in 1998 en momenteel met gidsen voor Amsterdam, Utrecht en Barcelona – wil dat doen met een ‘e-franchiseformule formule’. Franchisenemers in steden als Rome, Madrid en New York moeten onder de vlag van Dining City eigen online restaurantgidsen opzetten en onderhouden. Ook de sales en offline marketing moeten ze zelf verzorgen.

In de komende Sprout kunt u een uitgebreid interview lezen met de dames van Iens. Sprout 7 komt 25 augustus uit.