”Het is echt een coole online marktplaats waar ik nu meer dan 3 miljoen euro in investeer”, zegt Kjellberg. Het online platform met topleveranciers zoals Schmidt Zeevis en Nice to Meat wil online producenten en specialisten van vers voedsel direct verbinden met de consument zonder tussenkomst van andere organisaties.
Waarom investeer je in Nederland?
“Je moet jezelf afvragen: ‘Wat zijn de állerbeste ideeën en waar komen die het allerbeste tot hun recht? Ik kom naar Nederland omdat veel ideeën oorspronkelijk in Scandinavië zijn ontstaan, maar Nederland is een hele aantrekkelijke plek voor de tweede stap in de groei van een bedrijf.”
“De internetpenetratie is hier heel erg hoog. Dat zie je ook aan het succes van een bedrijf zoals Hellofresh ( een Duits bedrijf waar Skellberg in investeert via investeringsmaatschappij Kinnevik). Nederland is soms de troepen vooruit.”
Toch zou Kjellberg nooit in Nederland een bedrijf beginnen: “Ik zou door allerlei hoepels moeten springen en er advocaten bij moeten halen. In Delaware heb ik binnen vijf minuten een bedrijf gestart, dus waarom zou ik er één in Nederland beginnen?’
Doet de overheid dan niet genoeg om startups te laten doorgroeien?
”Een ondernemer past zich altijd aan aan de omgeving die het meest gunstig is voor de onderneming. Een overheid moet goed in beeld hebben wat de behoeften zijn van nieuwe ondernemingen.”
“Hoe kunnen ze voor een bedrijf werkruimte creëeren in de stad waar nu maar twee mensen werken, maar waar over een half jaar misschien vijfhonderd mensen in dienst zijn? Hoe manage je dat? Hoe zorg je ervoor dat ze zo weinig mogelijk papierwerk te doen hebben? In Nederland moet je voor alles naar de notaris en alles afstempelen. Daarom zou ik nooit een bedrijf in Nederland beginnen.”
Door Hella Hueck, freelance journalist en presentator bij RTL Z
Bekijk hier het hele interview: