Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemer leert van mislukt avontuur

Dominique de Maa (31) begon een taxibedrijf voor studenten. Ondanks veel publiciteit en succes moest hij toch noodgedwongen stoppen. Nu wil hij twee nieuwe ondernemingen starten. "Wed nooit op één paard."

Ondernemer De Maa was in 2005 als Groningense student de oprichter van Studententaxi, een bedrijf dat tegen een gereduceerd tarief studenten naar huis reed in een taxi die zowel van binnen als buiten verschillende reclameboodschappen vertoonde.

Hoe is dat avontuur precies verlopen?

“Ik ben er na twee jaar mee gestopt. Eigenlijk is het project een beetje vermoord door het succes. Ik had binnen drie maanden na de start 17.000 klanten, maar verdiende enkel aan de reclame op en in de voertuigen. Met deze drukte was het niet te doen om enkel met de reclame-auto’s te rijden.

Hierdoor moest het tarief ook in taxi’s zonder reclame worden geplaatst en kwam het niet goed uit. Dat gecombineerd met een wispelturige wetgeving vanuit de overheid, namelijk het overwegen van een vaste prijsstructuur voor taxibedrijven, en een conservatieve markt die niet zat te wachten op gelikte marketingconcepten, stond ik op een moeilijk kruispunt toen ik een cashflowkrediet nodig had. Ik besloot ermee te stoppen.
Het was een mooi avontuur, landelijk de media gehaald en verschrikkelijk veel geleerd over het zelfstandig ondernemen en de gevaren die erbij horen.”
 

Gaaf, Forenet-compagnon en collega-ondernemer Dominique De Maa op Sprout.nl http://t.co/hwmY2uLless than a minute ago via Twitter for iPhone Favorite Retweet Reply

Wat was je belangrijkste les uit die tijd?

“Dat je concept en businesscase niet uniek of complex hoeft te zijn. Keep it simple, keep it stupid en zorg voor continuïteitspijlers.”

Na de afgelopen vier jaar functies als accountmanager, salesmanager en business unit manager te hebben vervuld, ben je sinds drie maanden weer ondernemer. Je gaat binnenkort zelfs twee bedrijven beginnen, Forenet en Dermapro.nl. Vertel daar meer over.
Dermapro.nl is een webwinkel, die producten verkoopt die huidtherapeuten adviseren. Wanneer je een huidtherapeut hebt bezocht, kun je met een code korting krijgen op de producten. De huidtherapeut ontvangt daarbij een deel van de winstmarge over de bestellingen. Deze marges worden redelijk gelijk getrokken en het verdienmodel is voor ons dan ook gericht op volume, niet op de individuele sales. Ik run Dermapro.nl met twee vennoten, waarbij ik een meerderheidsbelang heb, en we hebben het bedrijf samen met de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten opgezet. 23 mei gaan we live.

Forenet is een heel ander concept. Het is een orgaan voor zzp’ers van verschillende disciplines, bijvoorbeelde grafisch ontwerpers, programmeurs, audiospecialisten en, mobile developers, die samen als organisatie naar buiten kunnen treden wanneer een grote opdracht moet worden uitgevoerd. Elke zzp’er krijgt op de website een eigen profiel en de pool met projecten is gevuld met projecten van de aangesloten ondernemers. Er is een centraal projectmanagement en een centrale facturatie naar de klant. Dat betekent dus, dat je van A tot Z een project kunt doen, en niet of alleen de marketing, of alleen de website.

Wat betreft het verdienmodel, kun je Forenet vergelijken met een hoofdaannemer. Iedere ZZP’er factureert aan Forenet, inclusief wijzelf. Dit betekent dat we enkel een stukje marge reserveren voor organisatorische zaken en een beetje reserve. De winst uit projecten wordt verdisconteerd over de zzp’ers binnen dat project. Zo kunnen we voor een veel lager uurloon werken dan bijvoorbeeld een generiek webbedrijf of reclamebureau en bieden we ook nog een completer aanbod. We zijn bedrijf 2.0. De beste en creatiefste mensen werken nu eenmaal meestal niet voor een baas. Individueel halen ze echter geen opdrachten binnen van Ikea of Philips. Verenigd, georganiseerd en gestroomlijnd kunnen ze echter kwalitatief hetzelfde presenteren en vaak nog beter.

Forenet is nog niet volledig operationeel, maar we hebben inmiddels een poule met zo’n 35 zelfstandigen en verwachten eind Q2 de nieuwe website te lanceren. Voor mensen die op de hoogte willen blijven hebben we een tijdelijke pagina ingericht waar men zich in kan schrijven voor updates.”

Hoe komt het dat je twee verschillende bedrijven tegelijk opzet?
“De reden komt voort uit een andere belangrijke les uit mijn Studententaxi-verleden: wed nooit op één paard. Voor Dermapro hebben we ons heel erg gefocust op de business erachter en niet op het bouwen van een webwinkel. Dit kost veel tijd en geld, terwijl ik wel tegelijkertijd mijn hypotheek en andere kosten moet zien te dragen.

Daarom begon ik naast Dermapro met een eenmanszaak, waarin ik consultancy, webdevelopment en andere mediagerelateerde werkzaamheden vervul. Hierdoor heb ik voor mezelf de mogelijkheid gecreëerd, om toch met een mooi nieuw concept te starten, zonder afhankelijk te zijn van de directe omzet. Tijdens mijn werkzaamheden voor de eenmanszaak ben ik in contact gekomen met veel zelfstandigen en heb ik met drie van hen Forenet opgezet. Daardoor ben ik nu met twee initiatieven bezig.”

Wat voor targets hoop je te behalen met Forenet en Dermapro?
“Het is natuurlijk altijd een beetje koffiedik kijken, maar we denken met Dermapro binnen twee jaar een omzet te genereren die boven de 450.000 euro per jaar ligt. Misschien niet de meest ambitieuze doelstelling, maar ik heb liever een realistische.

Kantoor ForenetBij Forenet moeten alle aangeslotenen een projectbudget van 600.000 euro in 2012 kunnen halen. Deel dit door 35 en je komt op z’on 18.000 euro aan persoonlijke omzet per ZZP’er. Het mooie is, dat niemand ervan afhankelijk is. Iedereen doet zijn eigen ding en gaat zijn eigen weg.

We gaan pas aan financieringen denken als we weten dat de businessconcepten werken. Test eerst je businesscase, zorg dat het gaat draaien en maak dan opnieuw plannen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Focus je je voorlopig alleen op deze twee bedrijven?
“Ik heb ideeën zat. Veel te veel eigenlijk. Maar ideeën kunnen ook je allergrootste valkuil zijn. Dus ik hou hier de focus op en blijf dit doen, totdat de concepten autonoom kunnen draaien en er ruimte is voor iets nieuws. Maar ik denk dat dat nog zeker drie tot vijf jaar duurt.”

Geen taxibedrijf meer?
“Haha, nee. Dacht er toevallig vanmorgen nog aan. Grappig dat jullie het vragen.”