Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oad-familie eist miljoenen van Rabo; Minder autoshowrooms dankzij internet

Ondernemersnieuws vandaag: Oad-familie eist miljoenen van Rabobank, Oostenrijkse concurrent Philips strijkt neer in Amsterdam en aantal autoshowrooms kan omlaag dankzij internet.

1. Oad-familie claimt 80 miljoen van Rabo


Het failliet van reisbedrijf Oad was de schuld van Rabobank. Dat is de strekking van een rechtszaak die de Twentse familie Ter Haar, oud-eigenaar van Oad, start tegen de bank. De familie eist een schadevergoeding van 80 miljoen euro van de Rabobank wegens onrechtmatige kredietopzegging, het schenden van de zorgplicht en het ‘onnodige’ bankroet in 2013. Volgens familiewoordvoerder Jan Driessen is er een topteam van advocaten geformeerd. ‘Er is een oorlogskas tot de Hoge Raad en terug. We willen gerechtigheid en eerherstel. Oad had nooit failliet hoeven gaan.’ Enkele Oad-onderdelen maakten in 2013 een doorstart; daar werken nu 200 mensen, in wat ooit een concern was van 1750 mensen.


2. Oostenrijkse concurrent Philips strijkt neer in Amsterdam


De Oostenrijkse lichtproducent Zumtobel opent deze maand een vestiging in Amsterdam, de achtertuin van concurrent Philips Lighting, schrijft het FD. Het gaat om een ‘lichtforum’, een soort open huis waar de Oostenrijkers gaan innoveren in samenwerking met onder meer architecten, lichtingenieurs en technologie-experts. De Amsterdamse vestiging wordt geleid door Rogier van der Heide, die tot afgelopen zomer chief design officer was bij Philips Lighting. Zumtobel richt zich op verlichting voor overheden en het bedrijfsleven, en boekte daarmee vorig jaar een omzet van 1,25 miljard euro. 


3. Nieuwe eigenaar krokettenmaker Van Geloven 


Kartelwaakhond ACM staat op het punt om groen licht te geven voor een overname van krokettenmaker Van Geloven, meldt De Telegraaf. Gilde Buyout Partners, het Britse Capvest en Egeria zouden nog in de strijd zijn, maar het is nog niet duidelijk wie uiteindelijk met de producent van Mora-kroketten aan de haal gaat. Investeerder Lion, onder meer eigenaar van Hema, wil al een tijdje van het snackbedrijf af en heeft het bedrijf een prijskaartje van 250 miljoen euro gegeven. Een fusie met Royaan (Kwekkeboom, Van Dobben) werd in 2012 nog geblokkeerd door de mededingingsautoriteit.


4. Aantal autoshowrooms omlaag dankzij internet 


Het aantal autoshowrooms zal de komende drie tot vijf jaar halveren tot 1.100, mede dankzij de verkoop van auto’s via internet, zegt voorzitter Eric Tak van BOVAG Autodealers tegen radiozender BNR. ‘Als je bekijkt wat je nodig hebt om een auto te verkopen, ligt een halvering van het aantal fysieke showrooms voor de hand’, aldus Tak. De klant wil volgens hem online communiceren: chatten, mailen en online auto’s vergelijken. Overigens maakten autodealers vorig jaar gezamenlijk ‘nul winst’, waardoor snijden in de kosten geen overbodige luxe lijkt.


5. Huurprijzen winkels weer gedaald


De huurprijzen van winkelpanden zijn voor het vijfde jaar op rij gedaald, blijkt uit cijfers van vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle (JLL). De daling hangt vooral samen met minder kooplustige consumenten, al spelen ook webwinkels een rol. Slechts in 18 van de 185 geanalyseerde winkelstraten stegen de huren vorig jaar. De verschillen tussen het topsegment met de beste winkelstraten en het midden- en lager segment worden groter. De daling van de huurprijzen is vooral sterk in kleinere steden in demografische krimpregio’s zoals Overijssel, Friesland en Drenthe. 


6. Meer ondernemers bleven overeind in 2014


Het aantal bedrijven dat ermee is gestopt, lag vorig jaar met 117.000 bijna een tiende lager dan in 2013. Het aantal faillietverklaringen daalde met 21 procent tot ruim 6.900. De KvK spreekt van een ‘voorteken voor een herstellende economie’. In totaal groeide het aantal bedrijven in Nederland het afgelopen jaar met 5 procent tot 1,7 miljoen actieve ondernemingen. Er kwamen vooral veel zzp’ers bij: ongeveer 50.000. Daarvan zijn er nu bijna 879.000.


7. En dan dit: Disneypoppetjes grootverdieners op Youtube


Het meest verdienende Youtube-kanaal in 2014 was DisneyCollectorBR, waar te zien is hoe speelgoed van Disney wordt uitgepakt. Het bijna 380 miljoen keer bekeken kanaal wordt gerund door een Braziliaans echtpaar uit Florida, en was vorig jaar goed voor 4,8 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten, schrijft VentureBeat op basis van analysebedrijf OpenSlate. De eerste bekende naam staat op plek twee met Taylor Swift. De popster verdiende vorig jaar 4,1 miljoen dollar dankzij 341 miljoen views op haar kanaal. De Zweedse games-commentator PewDiePie inde vorig jaar bijna 4 miljoen dollar dankzij onder meer een 25 miljoen keer bekeken video waarin hij het spelletje Flappy Bird onder de loep neemt. 



Tot zover de Sprout update van maandag 5 januari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag 


Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.