Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse plugin onthoudt alles (wat je bezocht hebt)

Alle webpagina’s die iemand ooit heeft bezocht, inclusief de inhoud daarvan, opslaan en doorzoekbaar maken zonder dat Google of Facebook meekijkt. Dat is de missie van Convergate, een plugin van Nederlandse bodem die vandaag zijn debuut maakt op Kickstarter.

De plugin van Convergate, die vooralsnog alleen in Google Chrome werkt, slaat maximaal duizend pagina’s op. Om meer browsers toe te voegen, opslag via de cloud mogelijk te maken en ook een mobiele versie te ontwikkelen proberen de initiatiefnemers via Kickstarter per nieuwe versie 10.000 euro in te zamelen. 

Zo moet straks op elke browser een schier oneindige hoeveelheid browse-informatie opgeslagen kunnen worden. Dat is handig, zeggen de bedenkers, omdat er nog geen goede manier is om alle bezochte pagina’s te doorzoeken. Wanneer de oprichters 250.000 euro weten binnen te slepen, dan bouwen zij een dienst waarmee Convergate-gebruikers zelf hun data kunnen verzamelen en analyseren.

‘Via Kickstarter gaan we internationaal een verhaal bouwen en delen en een gebruikersgroep creëren’, zegt mede-oprichter Martijn Baten. ‘Daarna gaan we allerlei functies toevoegen. Dat is geen grote pot met geld, maar dat is om een financiële basis te leggen.’ Baten benadrukt dat gegevens alleen lokaal, dus op de computer van de gebruiker worden opgeslagen. Wel kan Convergate zien hoe vaak en wanneer er zoekopdrachten gedaan worden. 

Model

Een serieus businessmodel is de plugin daarmee nog niet. Het is volgens Baten een eerste stap naar het opzetten van een handelsplatform waar gebruikers zelf persoonlijke gegevens kunnen verkopen aan het bedrijfsleven. Wat mensen online doen kan immers van waarde zijn voor bedrijven. ‘We willen gebruikers meer controle geven over hun data en hoe ze dit kunnen verhandelen.’  

De Rotterdamse oprichters spelen zo enerzijds in op de groeiende markt voor big data, en anderzijds de behoefte van bedrijven om hun klanten steeds beter te willen leren kennen. Tegelijkertijd is er een groep mensen die hun data niet zomaar wil delen met Google en Facebook, maar daarvoor misschien wel kiest als ze zelf de bestemming kunnen bepalen – en hiermee geld kunnen verdienen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar nu is het vooral een kwestie veel leren van de gebruikers en ’of we hiermee de juiste toon aanslaan en of dit een plek kan vinden in de markt’, zegt Baten. ‘We gaan leren, valideren en langzaam uitbouwen.’ Hij verwacht dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat zo’n handelsplatform live is. 

De Kickstarter-video van Convergate: