Evenementenbureau ID&T heeft een roerige tijd achter de rug. Het bedrijf achter grote dancefestivals zoals Sensation, Thunderdome en Welcome to the Future kon jarenlang niet doen waar het voor bedoeld was: elektronische muziekfestivals organiseren. Corona gooide roet in het eten en ID&T zag zich, ondanks coronasteun, genoodzaakt 40 procent van het personeel te ontslaan.
ID&T gered
Dat het bedrijf afgelopen jaar in handen viel van het Britse Superstruct Entertainment bleek de redding voor het concern. Of, zoals topman Ritty van Straalen indertijd zei: de overname heeft ID&T een ‘veilige haven’ ingeloodst. ‘Het had (…) niet nog een jaar langer moeten duren met de coronamaatregelen’, zei Sensation-organisator Eric Keijer eerder dit jaar tegen MT/Sprout.
Dat de regering in 2021 plots afzag van zijn Fieldlab-experiment, waarbij festivals onder strikte voorwaarden open zouden mogen, was voor ID&T zelfs reden om een kort geding aan te spannen tegen de overheid. ‘Hoe kan het dat de festivalindustrie aan de kant wordt gezet?’, vroeg ID&T-oprichter Duncan Stutterheim zich indertijd af in een tv-interview met Humberto Tan.
Summer of love
Het waren bittere tijden, maar die liggen gelukkig achter ons. Met het einde van de coronamaatregelen alweer maanden geleden ontstond dit jaar toch nog de langverwachte summer of love.
Festivalorganisatoren – naast ID&T ook Mojo en Friendly Fire – konden weer volop tenten op- en afbouwen. Van Pinkpop tot Lowlands en van Dance Valley tot Best Kept Secret: de grote Nederlandse festivals vonden voor het eerst sinds 2019 weer plaats.
Zo ook afgelopen weekend, toen in Haarlemmermeer de 27e editie plaatsvond van ID&T-festival Mysteryland. De pers was op zaterdag uitgenodigd om een kijkje te nemen op het rijk gedecoreerde dancefestival, dat met 133.000 bezoekers zijn drukste editie ooit beleefde en compleet uitverkocht.
Niet alleen Mysteryland verkocht uit, ook andere festivals uit de ID&T-stal, zoals Awakenings Festival, Welcome to the Future en Milkshake, verkochten al hun kaartjes. ID&T mag dus spreken van een opleving na de coronawinter, die aantoont dat de festivalweide voor velen nog altijd relevant is – coronaproof of niet.
Mysteryland 2022
Tijdens een rondleiding over het festivalterrein ziet MT/Sprout waar de vele ontwerpers en productiemedewerkers van ID&T in de tussentijd aan gewerkt hebben. Een fotoverslag van de talloze creaties die Mysteryland van zijn mysterieuze sausje voorzien.
Circulariteit
Het hoofdpodium van Mysteryland heeft een circulair karakter. Materialen die de organisatie tijdens eerdere edities gebruikte bij andere podia zijn opnieuw verwerkt in het hoofdpodium. Het geheel is geïnspireerd op de ark van Noach.
Qua duurzaamheid zet het concern meer stappen. Plastic bekers weggooien, zoals op Mojo-festival Lowlands, is uit den boze voor het concern van Stutterheim. ID&T werkt dan ook met statiegeld.
Moet je dan als bezoeker steeds je beker in je broekzak houden tot je een nieuw drankje hebt besteld? Nee, besloot de dancegigant: bekers zijn direct in te wisselen bij iedere bar of bijvoorbeeld speciale recyclepunten, waarna bezoekers er een muntje voor terugkrijgen. Simpel, maar doeltreffend, want op Mysteryland is het zaterdag opvallend schoon.
Gigantische bureaulampen
Alsof het ironisch commentaar op de laatste coronajaren is, waarin we vaak niet meer van de wereld zagen dan onze bureaus. Een pad op het festivalterrein wordt verlicht door gigantisch grote bureaulampen, die zo van de Ikea der reuzen lijken te komen.
16 meter hoge teddybeer
Niet alleen bureaulampen zijn in Haarlemmermeer in XL-formaat gegoten, ook teddyberen. De grootste, de witte opblaasbeer op de achtergrond, is ruim 16 meter hoog, laten we ons vertellen door ID&T-creatief medewerker Jill van Raan. Ze bedacht het concept van de beren tijdens de coronalockdowns. ‘We konden wel wat knuffels gebruiken.’
Kantoorjungle op festivalweide
Bij dit zogenoemde sofa sessions-podium zit niet alleen het publiek, ook de dj’s kunnen kunnen hun benen rust geven. De tafel waarop hun apparatuur staat opgesteld is in hoogte verstelbaar. Alsof het de kantoorjungle betreft.
Naaktpakken en voedselstartups
Gekte op Mysteryland. Op het podium Nudisco is het de bedoeling dat festivalgangers in naaktpak dansen. Waarom ook niet?
Het podium is gelegen in het culinaire hoekje op het festival, waar meer dan tachtig foodtrucks staan opgesteld (zie foto beneden). Opvallend veel vegetarisch en veganistisch eten. Zo heeft startup Karma Kebab een eigen truck op het terrein en is de Beyond Burger er te koop.
Voedselprogramma steeds belangrijker
Misschien is het de invloed van voedselfestijn de Rollende Keukens geweest, maar het voedselaanbod is voor festivals al jaren van toenemend belang. De dagen waarop festivals hun culinaire programma in eigen hand houden, liggen al ver achter ons. Vaak resulteerde dat in enkel fastfood, met het befaamde Pinkpop-frietje als symbool.
Een nieuwe generatie festivalliefhebbers lijkt meer te geven om gezonde voeding. Voedsel, dat besteed je uit aan specialisten, is het nieuwe credo onder festivals. Voor voedselstartups biedt dat dikwijls mooie kansen om hun product te testen. The Dutch Weed Burger van Mark Kulsdom werd er groot mee.
Lopende haai
Goed, nog één keer prettig gestoorde taferelen. Terwijl uit speakers hypnotiserende muziek galmt, trommelt ID&T uit deze zogeheten psychedelic farm een ons fabeldieren op. Een lopende haai, een vrouw met een hertenkop en een roze ruimtewezen. Tsja, je zou maar eens zonder zitten – origineel is het wel.
Afijn, opdat we dit najaar nog maar veel lopende haaien en XXL-beren mogen verwelkomen in de evenementenbranche. Het is dan hopen dat het geschuwde C-woord de sector dit najaar niet opnieuw in de problemen zal brengen. Dat zou niet alleen jammer zijn voor organisatoren, maar ook voor de vele designers en voedselstartups die meeprofiteren van het collectieve verlangen naar samenzijn. ID&T liet afgelopen weekend zien hoe mooi zo’n samenkomst kan zijn.
Lees meer over festivals:
- Hoe het ergste festival ooit eindigde met celstraf voor de ondernemer
- Een volledig circulair festival? Dat blijkt een utopie te zijn
- 4 redenen waarom je jouw groene innovatie moet testen op een festival