Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ID&T door overname ‘in veilige haven’ – Picnic tankt miljoenen bij Bill Gates

Verder in deze nieuwsupdate: Lightyear casht bij DELA en Joop Caldenborgh, zorgondernemer Loek Winter trekt portemonnee voor pakketkluizen en Amerikaanse ondernemer met Nederlandse roots miljardair na beursgang koffieketen Dutch Bros.

1. Britten redden ID&T

Festivalorganisator ID&T komt voor een onbekend bedrag in handen van de Britse branchegenoot Superstruct Entertainment. ‘Met deze deal hebben we het bedrijf in veilige haven geloodst’, zegt ceo Ritty van Straalen. ID&T moest door de coronapandemie tientallen medewerkers ontslaan, 16 miljoen aan noodkrediet opnemen en talloze festivals schrappen. Die leningen kunnen dankzij de overname worden afgelost. Ook de coronasteun van de overheid wordt terugbetaald. ID&T-oprichters Irfan van Ewijk, Duncan Stutterheim en Theo Lelie verkochten hun bedrijf al in 2013 voor 100 miljoen euro aan het (later failliet gegane) Amerikaanse SFX Entertainment.

2. Bill Gates helpt Picnic aan megaronde

Bill Gates en zijn ex-vrouw Melinda doen mee een megaronde van 600 miljoen euro voor online supermarkt Picnic. De Microsoft-oprichter haakte aan bij een investeerderspoule met ondernemersfamilies Fentener van Vlissingen (NPM Capital), Hoyer (Hoyberg), De Rijcke (Kruidvat) en Finci (supermarktketen Boni). Picnic heeft nu in totaal een miljard aan groeikapitaal binnengesleept, bestemd voor gerobotiseerde fulfilment centers, een groeiende vloot elektrische voertuigen en een leger softwareontwikkelaars. De zes jaar oude unicorn bevindt zich met zijn Europese groeiplannen in goed gezelschap van onder andere Rohlik (Tsjechië), Oda (Noorwegen), Mathem (Zweden) en Ocado (VK).

Lees verder: Bill en Melinda Gates pompen 600 miljoen in Picnic

3. Lightyear haalt miljoenen op bij DELA en Joop Caldenborgh

Ook bij auto-startup Lightyear blijft de geldkraan openstaan. De Nederlandse ‘Tesla’ heeft nog eens 50 miljoen euro opgehaald bij uitvaartcoöperatie DELA en investeerder en kunstliefhebber Joop van Caldenborgh (Caldic), blijkt uit een update van het bedrijf. Dankzij in totaal 93 miljoen euro groeigeld kan de Brabantse producent volgend jaar zijn eerste auto (150.000 euro) op de markt brengen. Die bolide komt dankzij een lage luchtweerstand, en wat extra stroom van zonnepanelen, ruim 700 kilometer ver op een laadbeurt.  In 2024 volgt als het goed is een goedkoper model, met een instapprijs van om en nabij de 50.000 euro.

4. ‘Ziekenhuisdokter’ Loek Winter financiert pakketkluizen

Zorgondernemer Loek Winter steekt ruim een miljoen euro in Lockster, een bedrijf waarmee oprichter Abel Bijlsma (22) pakketkluisjes wil uitrollen naar drukke plekken zoals winkelcentra en bibliotheken. Met het groeigeld wil Bijlsma zo’n honderd pakketwanden neerzetten in onder andere Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. De startup verhuurt afzonderlijke kluisjes (afhankelijk van het formaat) voor 5 tot 15 euro per maand.  Bijlsma lift mee op een fenomeen dat in Oost-Europa en Duitsland al een stuk groter is. Op de Nederlandse markt doken dit jaar pakketkluizen op van onder meer Budee, Izipack, De Buren, Instabox en PostNL.

5. Regering laat vaccinatievraag toe

Werkgevers mogen toch vragen of werknemers zijn ingeënt tegen covid-19. ‘De werkgever mag zijn werknemers vragen of ze gevaccineerd zijn’, valt nu te lezen op de coronawebsite van de overheid. Maar ook: ‘De werknemer hoeft op de vraag van de werkgever geen antwoord te geven.’ Bedrijven moeten ‘een goede reden’ hebben, mogen geen consequenties verbinden aan het antwoord en ze mogen gegevens over vaccinaties niet verwerken. Maar ze zouden met die informatie wel hun roosters, takenpakket en werkplekken kunnen aanpassen. Het nieuwe uitgangspunt volgt op een oproep van VNO-NCW en MKB-Nederland eerder deze maand ‘om de werkplek veiliger te maken’.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: beursgang ‘Nederlandse’ Starbucks-challenger maakt oprichter miljardair

Een Amerikaanse ondernemer met Nederlandse roots mag zich dankzij de beursgang van zijn koffieketen Dutch Bros miljardair noemen, schrijft Forbes. Travis Boersma richtte het bedrijf in 1992 op met zijn (inmiddels overleden) broer Dane, waarmee ze met succes ontsnapten uit het kwakkelende zuivelbedrijf van hun Nederlands voorouders. Dutch Bros(17.000 werknemers) groeide uit naar inmiddels 470 locaties in 11 staten. De glansrijke beursgang op Wall Street levert Dutch Bros een half miljard dollar op, waarmee de Starbucks-uitdager wil groeien naar 4.000 vestigingen. Om de IPO te vieren leefde rockliefhebber Boersma zich uit op de beursgong:

Wat we ook tegenkwamen:

  • Wil je ook een online handboek voor (nieuwe) medewerkers? Dit nieuwe exemplaar van de Nederlandse recruiter MatchHR mag je gewoon kopiëren.
  • WhatsApp test in Brazilië een bedrijvengids waarmee gebruikers winkels en diensten in de buurt kunnen vinden (The Verge)
  • Beleggingsapp Robinhood grijpt het nieuwe schooljaar aan om zoveel mogelijk studenten te verleiden (via Wall Street Journal)
  • Een kelner die tijdens de lockdown geen maaltijden wilde bezorgen, kan ook na een bezoek aan de rechtbank fluiten naar zijn loon (RTL Nieuws)
  • Platformwerkers verdienen dezelfde bescherming als werknemers, vindt het Europees Parlement, dat daarmee in ieder geval bij één Nederlandse ondernemer de handen op elkaar krijgt:

Luister ook naar de laatste MT/Sprout podcast: