Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Miljoenen voor kinderzoekmachine WizeNoze; Roy Donders juicht

Ondernemersnieuws vandaag: Kapitaalinjectie kinderzoekmachine WizeNoze, Roy Donders wint Brabantse fittie en horen als een supermens met Here.

1. Groeigeld voor kinderzoekmachine WizeNoze


De Nederlandse startup WizeNoze heeft 1,75 miljoen euro gekregen voor een zoekmachine die kinderen helpt bij het vinden van goede informatie die ook bij hun leeftijd past. Het Amsterdamse bedrijf, opgericht door Diane Janknegt, ontvangt het geld van twee particuliere investeerders en het Innovatiekrediet van de overheid. De grote droom van de zakenvrouw is om met WizeNoze geschikte bronnen voor kinderen aan te bieden in zoekmachines. ‘Tekst vooral, maar ook plaatjes en video’s’, zei Janknegt vorig jaar tegen RTLZ. ‘78 procent van de peuters en kleuters zijn al online, je kunt niet vroeg genoeg beginnen.’


2. Open data-ondernemers niet belast


Ondernemers die rijk worden met openbare gegevens van de overheid, worden niet extra belast op de winst die ze daarmee maken. Dat maakt minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken in de Tweede Kamer bekend. De SP en PVV wilden deze ondernemers een heffing opleggen, omdat ze er ‘schathemeltjerijk’ van worden. Plasterk benadrukt dat ‘iedereen ermee mag doen wat hij wil’. Bedrijven die hier succesvol gebruik van maken, zijn onder andere Thuisbezorgd.nl en Buienradar.nl. 


3. Belgen crowdfunden 100.000 euro in 18 minuten


Een supersnel succes bij onze zuiderburen: Acar’Up heeft via crowdfunding 100.000 euro opgehaald in achttien minuten. De Belgische startup ontwikkelt een middel tegen huisstofmijtallergie en heeft in eigen land ongeveer 30.000 gebruikers. Via MyMicroInvest wilden Pierre Buffet en Catherine Mailleux binnen een uur met live-speed crowdfunding een ton bij het grote publiek ophalen; uiteindelijk had Acar’Up slechts achttien minuten nodig.


4. Hyko en GEEF Café winnaars Ben & Jerry’s-wedstrijd


Startup Hyko en het GEEF Café zijn de Nederlandse winnaars van Join Our Core, een internationale wedstrijd georganiseerd door ijsmaker Ben & Jerry’s voor duurzame ondernemers. Met ijsbeer Hyko wil het gelijknamige bedrijf kinderen enthousiast maken om betrokken te zijn bij een bewust energieverbruik en groener leven. Het GEEF Café wil gezond en eerlijk voedsel voor iedereen toegankelijk maken, gebaseerd op het pay as you can-model, waarbij iedereen zelf bepaalt wat hij betaalt. Eerdere winnaars waren ‘challengers’ Vandebron (2014) en Peerby (2013).


5. Roy Donders juicht (weer)


Tv-persoonlijkheid Roy Donders mag als enige de merknaam ‘Roy Donders’ gebruiken, heeft de rechtbank in Breda bepaald. De juichpakken-man spande vorig jaar een rechtszaak aan tegen JanssenConcepts, die de merknaam deponeerde in 2013. Het Waalwijkse reclamebureau wilde zaken doen met Tilburger Donders, maar dat schoot in het verkeerde keelgat bij de Brabander. Nu is het dus allemaal weer keigoed: ‘Ik ben ontzettend blij’, zegt de huispakkenkoning tegen RTL Boulevard. ‘Het is mijn eigen naam en die hoort gewoon bij mij!’


6. MAGnetIC haalt Zeeuws kapitaal op


Technologiebedrijf MAGnetIC, dat magnetische sensors produceert waar contactloos elektrische stroom mee kan worden gemeten, ontvangt groeigeld van het Zeeuwse InvesteringsFonds (ZIF). Welk bedrag de investeringsclub in het Delftse bedrijf steekt, is niet bekend. Met de financiering wil MAGnetIC een wereldwijde massaproducent van micro-elektronische sensorartikelen worden. ‘Nu kunnen we de gewenste transitie maken van ontwerpbedrijf naar productbedrijf’, aldus chief technology officer Gert van der Horn van MAGnetIC.


7. En dan dit: got your ears on?


Rumoerige flexplekken, lawaai tijdens een zakenlunch en huilende baby’s. Met de Here-oordoppen van Doppler Labs kun je deze geluidsoverlast gewoon uitzetten, bericht Wired. Je kunt het geluid selectief customizenchief executie officer Noah Kraft noemt het zelfs superhuman hearing 1.0. Via Kickstarter probeert de Amerikaanse onderneming 250.000 dollar op te halen om het product in de markt te zetten.



Tot zover de Sprout update van donderdag 4 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Word lid van het ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen álles:


  • 6 x per jaar Sprout Magazine
  • 10 x per jaar inspirerende events en visits
  • Laat jouw onderneming groeien met het Sprout Netwerk
  • Exclusieve aanbiedingen
  • Elke dag de 7 need to knows in de mail (optioneel)

Dus meld je nu aan voor slechts 8,25 per maand! 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.