Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mediabureau DQ&A fuseert met Zuid-Afrikanen

DQ&A gaat een fusie aan met het Zuid-Afrikaanse incuBeta. Donderdag maakten Heleen Dura - Van Oord en de andere ondernemers achter het digitale mediabureau bekend dat de combinatie goed zal zijn voor een omzet van meer dan 100 miljoen euro. Haar compagnon en ceo Rick van Boekel licht de stap toe.  

DQ&A is specialist in online displayadvertenties – de overbekende banners en pop-ups, het Zuid-Afrikaanse IncuBeta richt zich op zoekmachinemarketing en data-analyse. Volgens Rick van Boekel (tweede van links op de foto), samen met compagnons Dura Van Oord, Michael Ossendrijver en de Amerikaan Sean Mulkeen de drijvende kracht achter DQ&A, vullen beide partijen elkaar mede daarom perfect aan. “Er is geen overlap in onze diensten, terwijl de combinatie nu juist is waar de markt om vraagt: display en search zijn samen goed voor 90 procent van de online reclamebestedingen. Daarnaast vullen we elkaar ook geografisch prima aan: in de landen waar wij display verkopen, zijn zij nog niet met search, en andersom.”

IncuBeta heeft bijvoorbeeld met Net Media Planet (NMP) een prima positie in Engeland, een markt waar Van Boekel nog niet actief is. “We kunnen elkaars producten in elkaars markten uitrollen, en we trekken samen ook nieuwe landen in. We zitten al in Singapore, dan is het nog een kleine stap om China in te gaan. Ik zeg niet dat we een aanvalsplan hebben klaarliggen, maar iedereen snapt dat Azië een fenomenale groeimarkt is voor online advertising.”

Hoe de twee tot elkaar zijn gekomen? “incuBeta was klant van ons in Zuid-Afrika. We raakten in gesprek: zij zagen in bepaalde landen goede kansen om hun producten te verkopen, maar kregen het niet van de grond. Landen waar wij wel een positie hadden, en zo is het balletje ongeveer een jaar geleden gaan rollen. Zo vaak kom je een partij als ons niet tegen, en andersom ook niet.” 

De afgelopen twee jaar is Van Boekel ook benaderd door grote reclameconglomeraten die DQ&A wilden overnemen. “Als aandeelhouders hebben we tegen elkaar gezegd: we willen onze toekomst anders invullen dan binnen de lijnen die zo’n partij voor je uitzet. Je kunt stellen dat we in plaats van de verdediging de aanval hebben gekozen: laat ons de komende jaren eerst maar eens twee tot drie keer zo groot worden.”

Even de facts & figures: DQ&A Media Group, opgericht in 2001, voert online campagnes uit op basis van Google’s Doubleclick-platform en beschikt over kantoren in Nederland, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland en de Verenigde Staten. Zoekspecialist incuBeta bestaat al sinds 1995 en is mede dankzij overnames met dochters als Click2Customers en NMP actief in Engeland, Australië, Singapore, China en Kenia.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beiden hebben hun backoffice – de plek waar de online campagnes voor klanten worden uitgevoerd en geanalyseerd – in Kaapstad. Dat levert straks een kantoor op waar tegen de 200 mensen aan het werk zijn. “Ze hebben net een nieuw kantoor betrokken, op de groei, waar onze mensen in januari, als de drukte van Q4 voorbij is, ook bij intrekken. Het is echt synergie volgens het boekje.” De totale groep telt dan rond de 450 werknemers. “Als je kijkt naar de onafhankelijke gespecialiseerde bureaus, dus digitale spelers die geen onderdeel zijn van de grote beursgenoteerde mediaconglomeraten, staan we wereldwijd zeker in de top 20.”

De fusie met incuBeta is er een tussen gelijken, benadrukt Van Boekel. “De intentie is onze groei te versnellen. Daar is dit wat ons betreft de beste optie voor. Over de aandelenverhouding doe ik geen uitspraken, maar qua omzet zijn we gelijkwaardig, we zijn allebei goed winstgevend en de zetels in de directie van de holding zijn straks gelijk verdeeld: Heleen en ik nemen daarin plaats. We zijn al regelmatig in Kaapstad, daar gaan we nu dus wat vaker vergaderen.”