Top
- 1. ipod
Een bekend gegeven; slechts een enkele goudzoeker werd rijk in het Wilde Westen, alleen de leveranciers van houwelen en zeefjes konden miljoenen bijschrijven. Dat kan ik ook, bedacht Steve Jobs, toen hij de zieltogende muziekindustie overzag. Zijn muziekspeler, in de markt gezet als dé wannahave, scoort al jaren. Apple verdient zo goed aan een markt waar het verdienmodel op z’n gat ligt.
- 2. Apple computer 1984
Het schoolvoorbeeld van ‘Momentum’. Ook in 1984 was de Amerikaanse Superbowl al de gelegenheid om miljoenen kijkers te trekken. En de introductie van de Macintosh personal computer tegen de achtergrond van George Orwell’s 1984 bleek briljant, en was de eerste grote opstap naar een grote schare Apple-adepten. Nu nog wordt de commercial herinnerd als vernieuwend en baanbrekend.
- 3. Starbucks
Letterlijk honderden investeerders moisten de oprichters van koffieketen Starbucks aflopen om hun tentje uit te laten groeien tot keten. Toen het eenmaal zover was, wisten ze de coolness van een klein bedrijf te bewaren, en Starbucks werd synoniem voor coffee-to-go in de gehele VS
- 4. Amazon.com
Jeff Bezos werd tijdens de internethype geroemd om zijn e-commercemodel, en dat hij onderwijl miljoenen spendeerde om zijn doel te bereiken viel nauwelijks op tussen de burnrates van internetondernemingen in die tijd. Amazon wist het First mover-effect vast te houden en bleef innoveren, en is nog steeds de grootste online winkel ter wereld.
- 5. TomTom
Ja, navigatie-apparatuur bestond al een tijdje, maar TomTom bracht het naar de gewone man. Mooie vormgeving, easy-to-use software en vooral: een lieve prijs. Gecombineerd met een frisse campagne wist TomTom meteen een tonaangevende groep gebruikers te overtuigen.
- 6. Happy Shrimp Farm
Inmiddels failliet, maar wat maakten de oprichters het spannend. De garnalenkwekerij die gebruik maakte van restwarmte, werd vroeg aangekondigd maar de garnalen lieten op zich wachten. Geen probleem: de heren bleven zich goed verkopen in de media, en werden al snel een knuffelproject als het ging om duurzaam ondernemen. Van BN’er tot politicus, iedereen wilde gezien worden met de blije garnalen.
- 7. Digitaal lezen, Bol.com
Eigenlijk een makkie, want Bol.com – samen met Sony – doen gewoon Amazon na. In de VS introduceerden de Amerikanen al met succes de e-readers. Hier pakte de marktleider ook groot uit, met een omvangrijk persevent, ondersteund door bekende schrijvers als Herman Koch, Susan Smit en Joost Zwagerman. Hoe het hier gaat lopen, moet nog blijken, maar digitaal lezen is in ieder geval stevig neergezet.
- 8. Paperclip
Dit is eigenlijk de sloomste introductie aller tijden. Pas zestig jaar na het vastleggen van het patent werd de paperclip succesvol. Maar dit product verkocht zichzelf. En niet alleen om papier bij elkaar te houden. Uit onderzoek is gebleken dat van de 100.000 paperclips maar 20.000 paperclips gebruikt werden voor papier. 24.838 paperclips raakten zoek, 19.143 dienden als fiches bij het kaarten en dobbelen. 14.163 werden verbogen tijdens telefoongesprekken. 7.200 werden gebruikt voor het repareren van kleding. 5.434 werden verbogen tot tandenstokers en oorpeuteraars, 5.308 paperclips werden gebruikt om de nagels schoon te houden en met 3.916 stuks werden pijpen schoongemaakt.
Flop
1. Buckler
Sympathieke gedachte van Heineken, om een alcoholvrije biertje op de markt te brengen. Maar ze hadden buiten kroegtijger Youp van ‘t Hek gerekend. “Buckler dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden.” Gevolg: niemand wil met dit ‘bier’ gezien worden, en Buckler verdween stilletjes van de markt.
2. Omo Power
De introductie van Unilever’s Omo Power was aanvankelijk geslaagd. Het bedrijf won weer marktaandeel terug van concurrent Ariel. Maar de prijs was hoog. In het streven de was zo schoon mogeljik te krijgen, voegde Unilever teveel bleek toe aan Omo, wat gaten in kleding veroorzaakte. En dat werd vervolgens perfect uitgebuit door concurrent Procter & Gamble
3. puC
First movers zijn vaak de winnende partij, maar in het geval van Senseo is dat wel zo. Ahold reageerde op de populaire koffiemachine met de puC, die ze via de filialen van Albert Heijn sleet. Maar de consument komt blijkbaar niet naar de Appie voor zo’n machine. De puC is inmiddels uit de handel genomen, wegens tegenvallend resultaat.
4. Boo.com
Wat kan er mis gaan met een startkapitaal van 120 miljoen dollar? Alles, zo laat het ultieme internetbubble-bedrijf Boo zien. De Scandinaviërs verbrandden hun geld razendsnel, zonder een gedegen bedrijf neer te zetten. Binnen een jaar was Boo failliet, met een businessplan dat was gestoeld op de drie c’s: champagne, caviar en Concorde
5. Sport7
‘We gaan iets nieuws doen’, is natuurlijk de perfecte slogan voor een marktintroductie. De sportzender Sport7 wilde betaald voetbal brengen en vroeg twee gulden per kijker. De kabelmaatschappijen wilden dit niet betalen en Sport7 leed daardoor een verlies van 400.000 gulden per dag. De voetbalclubs lieten de Knvb weten dat zij de eigenaar van de uitzendrechten waren en niet de Knvb, die de rechten aan Sport7 had verkocht. De rechter gaf de clubs hierin gelijk: einde Sport7
6. Coca Cola nieuwe smaak
Een goed product nog beter maken, dacht Coca Cola toen het in de jaren ’80 een vernieuwde, zoetere cola op de markt bracht. Maar het publiek reageerde vernietigend: vies! Topman Neville Isdell reageerde wel sterk door de gemaakte fouten te benadrukken. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering zei hij: ‘U zult enkele fouten zien in onze strategie. Aangezien we meer risico’s nemen, is dat iets dat we moeten accepteren als een onderdeel van het bedrijfsproces’.
Meer lezen over marktintroducties? Er is veel over geschreven, maar dan met name in het Engels. Dit zijn de Sprout leestips.
•1. Crossing the Chasm – Marketing and Selling High-Tech Products to Mainstream Customers – Geoffrey Moore
Deze klassieker van Moore wordt al beschouwd als marketingbijbel voor de tech-industrie. Hij beschrijft nauwkeurig waar de kansen voor nieuwe producten die groot(s) de markt op willen.
•2. In Search of Stupidity: over 20 years of hightech marketing disasters – Paul Wiefels
Oké, het is een enigszins negatieve insteek van het boek, maar Wiefels probeert aan de hand van mislukkingen lessen te trekken voor de toekomst. En dat werkt. Soms hilarisch, maar altijd met een leermoment in het achterhoofd.
•3. Go-To-Market Strategy – Larry Friedman
Friedman zet een en al voorbeelden op een rij, heel verhelderend. Met een rijtje logische vragen stelt de lezer zelf een strategie op. De schrijver benadrukt: dit boek gaat niet over grote vernaderingen binnen het bedrijf, alleen over veranderingen in je verkoopaantallen.
- 4. From Concept to Consumer – Phil Baker
Productontwikkelaar Phil Baker vertelt wat het betekent om goede producten te ontwikkelen en op de markt te brengen. Hij doorloopt het ontwikkelingsproces en toont aan hoe je producten op een holistische manier ontwikkelt, rekening houdend met de essentiële link tussen productontwerp, techniek, het testen, productie, marketing en distributie.