20 miljoen euro zou de website hebben liggen voor een overname van de meest aangeklikte huizensite van Nederland – funda. Gegevens over nieuwkomer Zuka en hun diepe zakken ontbreken. Wel bekend is dat de Zuka-oprichter aan de basis stond van Vero Telemarketing – een van de bedrijven die het veelbekritiseerde Legio Lease belegginsproduct verkocht.
Bob Kuijs van Jaap.nl noemt het een ‘kolderbod’: “Funda is een veelvoud waard. Als ik het voor het dubbele mag hebben, dan graag. Maar ik bouw nog liever een eigen merk op. Ik neem Zuka niet serieus. Toen wij aangeklaagd werden door de stichting Baas In Eigen Huis wilden zij bij ons op de bus springen. Doel voor hen was meer publiciteit krijgen. Daar schaar ik deze stunt ook onder.”
Aan publiciteit heeft Zuka vandaag in ieder geval niet te klagen. Liefst 41 nieuwssites nemen het bericht over, alsof het om een reëel bod gaat.
Funda wil (nog) niet reageren op het bod. Woordvoerder Jeroen Wilhelm: “We hebben een mailtje met een bod ontvangen nadat Zuka een persbericht verstuurd had.” Vooralsnog neemt Funda het bod wél serieus: “Het is een bod van een bestaande marktpartij, dat nemen we altijd serieus. Later vanmiddag komen we met een statement.”
Hoe groot is Zuka nu eigenlijk? Klein. Het redelijk betrouwbare Alexa.com geeft Funda een relatief hoge rating van 4.325, Jaap 45.546, Zoekallehuizen 123.141 en Zuka 633.230. Geen cijfers die de internetmacht suggereren.
Zuka-directeur Ron Veldhuizen ontkent tegenover Sprout dat het gaat om een publiciteitsstunt.