Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zomercursus 6: omgaan met kritiek

Eerlijk is eerlijk, niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen. Kunst is echter om niet meteen in de verdediging te schieten, maar juist de tips eruit te vissen en er je voordeel mee te doen.


Maandenlang heb je zitten zwoegen en schaven aan dat prachtige product of concept waar je heilig in gelooft. Tijd om een investeerder te zoeken. Die geeft je echter geen schouderklopje zoals je stiekem had verwacht, maar harde kritiek. Natuurlijk wil je meteen overeind springen om je ‘kindje’ te verdedigen, beter is het om rustig te luisteren en hem zelfs te bedanken. En dat kan je leren.

8 tips om te leren omgaan met kritiek
 

Koppel los

Je bent snel geneigd de kritiek op je product of concept persoonlijk om te vatten omdat het onbewust een verlengstuk van je persoonlijkheid is geworden. Niet doen.  Zakelijke kritiek moet je zakelijk houden,  niet op jezelf betrekken.
 

Luisteren

De eerste en direct meest belangrijke spelregel in het omgaan met kritiek is ‘open’ luisteren. De kunst is om te luisteren naar de ander en al je vooroordelen opzij te zetten.  Laat je ego even op de bank zitten. Laat  de ander helemaal laten uitpraten en schiet niet meteen in de verdediging want daarmee creëer je een tegenaanval en dus een oorlogsprincipe. Als je wel geneigd bent in de verdediging te schieten  hou dan in je achterhoofd: ‘ik kan hier vast mijn voordeel mee doen dus ik wil graag horen wat de ander te zeggen heeft.’ Dat is een hele andere manier van luisteren waar je veel verder mee komt.
 

Samenvatten

Om voor jezelf ook helder te krijgen wat de ander je mee wil geven doe je er goed aan de woorden van de ander samen te vatten en die uit te spreken. Dit voorkomt ook dat je bepaalde opmerkingen wellicht uit hun verband haalt.
 

Doorvragen

Begrijp je de kritiek niet? Vraag altijd door en gebruik daarvoor open vragen. Vraag om een voorbeeld: ‘kun je aangeven wanneer ik …..?’ Dat maakt de kritiek voor jou concreet.
 

Begrip

Misschien is de kritiek volledig onterecht en ongefundeerd. Probeer dan toch de ander te begrijpen. Probeer te bedenken waarom de ander met deze kritiek komt. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar begrip waarom de ander het zo ziet is dat al heel nuttig voor jezelf.
 

Destilleer de tip

Met kritiek kun je altijd je voordeel doen omdat in alle kritiek ook een tip zit. Als je die tip zelf niet direct ziet kun je er om vragen: ‘wat zou ik volgens jou moeten doen om mijn product beter te maken?’
 

Time-out

Is de kritiek ongegrond en heb je moeite jezelf te beheersen? Vraag de ander om een time-out. Als je geprikkeld bent is het veel moeilijker om te luisteren. Bouw voor jezelf een rustmoment in. Niemand vind het erg als je aangeeft er een dag later op terug te wil komen. Door jezelf die rust te gunnen bezinkt de eerste frustratie en kun je meer begrijp krijgen voor de kritiek van de ander en de volgende dag beter reageren.
 

Bedanken

Het klink wellicht een beetje tegenstrijdig, maar het is uiterst effectief: de ander bedanken voor zijn kritiek, zelfs al ben je het er niet mee eens. Bedank de ander dat hij de moed heeft gehad om je de kritiek te geven, en bedank hem voor zijn betrokkenheid en eerlijkheid.
 

Lees hoe je kritiek kunt geven en/of lees het boek ‘Kritiek geven, op kritiek reageren’

Dit artikel is mede tot stand gekomen dankzij expert Willie Deiman van Bureau de Ommekeer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>> Sprout organiseert de ChallengerDay 2010. Bekijk de website <<