Ga maar na: hoe vaak neemt u een papieren zoekgids ter hand, en hoe vaak zoekt u iets op via internet? Wat vroeger de Gouden Gids was, is nu de zoekmachine.
Onderzoek van DoubleClick laat zien dat 41procent van de consumenten eerst internet raadpleegt alvorens tot een aankoop over te gaan. Andere bureaus noemen zelfs nog hogere percentages.
Er is één belangrijk verschil tussen internet en papieren zoekgidsen. In de papieren versie heeft u als adverteerder grote invloed op de manier waarop uw bedrijfsnaam wordt vermeld. Een standaard vermelding is gratis; wilt u zich met een paginagrote advertentie onderscheiden, dan kan dat. Op internet is dat net even lastiger. De kans dat u bij een zoekopdracht in de top tien belandt van de zoekresultaten is niet bijster groot. Voor de meeste prospects blijft uw bedrijf daarom volstrekt onzichtbaar.
Er zijn twee manieren om daar wat aan te doen. Allereerst door te proberen hoger te eindigen in de zoekresultaten. Dat is niet eenvoudig, en succes is niet gegarandeerd. Het beïnvloeden van de zoekresultaten is inmiddels verworden tot een soort wetenschap. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die u daarbij kunnen helpen.
Koop je positie
De populairste manier voor een hoge finish in de zoekresultatenpagina is het kopen van (gesponsorde) zoekresultaten. U bedenkt zelf de zoekwoorden die u aan uw site wilt koppelen; wanneer iemand op deze termen een zoekterm invoert, verschijnt uw advertentie als gesponsord zoekresultaat in beeld. Als adverteerder betaalt u daarbij meestal per doorklik. De trefwoorden worden per opbod verkocht. Wie veel geld over heeft voor een zoekwoord, prijkt bovenaan de lijst met gesponsorde zoekresultaten. Kies uw zoektermen zorgvuldig. Zoekwoorden als ’hotel’, ’vacature’ of ’vakantie’ zijn populair, en dus duur. Probeer op creatieve wijze de doelgroep te bereiken.
Bij Google Adwords en Ilse Sponsorlinks kunt u al bieden vanaf 5 tot 15 cent per klik. Een proefcampagne kan nooit kwaad, het is al gauw goedkoper dan een advertentie in het plaatselijke krantje.
U kunt rechtstreeks zaken doen met bijvoorbeeld Google of Ilse. Bent u niet gerust over dat u over voldoende internetkennis beschikt? Laat u dan adviseren door een gespecialiseerd bureau. Behoefte aan lectuur? Lees dan het Handboek Zoekmachinemarketing.