Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je je reputatie waar tijdens corona

Afgelopen voorjaar trokken bedrijven veel aandacht met de manier waarop ze hun zakelijke klanten hielpen. De beste bedrijven houden dat nog steeds vol, en maken zo hun reputatie waar.

Corona
Foto: Paul Merki

Misschien is nostalgie een groot woord, maar wat lijkt het lang geleden. In maart en april van dit jaar sloeg de coronacrisis toe en groeide het besef dat mensen én bedrijven elkaar nodig hebben om erdoorheen te komen. Unilever trok een half miljard uit voor zijn afnemers en leveranciers, de Nederlandse banken verleenden voor miljarden aan betalingsuitstel en Twitter-oprichter Jack Dorsey zette een noodfonds op met 1 miljard dollar van zijn eigen aandelen.

Zakelijke beslisser?
Geef je mening over je leveranciers in het MT500-onderzoek

Naar onderzoek

Coronasteun en reputatie

Dergelijke hulpacties kwamen ongetwijfeld recht uit het hart, maar dragen natuurlijk ook bij aan de goede reputatie van de initiatiefnemers. In feite is het andersom: reputatie, waar MT/Sprout jaarlijks onderzoek naar doet voor de MT500, is voor een flink deel gestoeld op klantgerichtheid, naast een excellent product en een vlekkeloze operatie.
Nu die wolk van saamhorigheid en empathie toch een beetje vervlogen lijkt en 2020 op zijn einde loopt (en de pandemie ook?), is het interessant om eens na te gaan, welke bedrijven de coronasteun volhouden. Helpen ze nog steeds hun zwaarst getroffen klanten door de corona-ellende heen?

  • Banken: 30 miljard
    Wat begon als een min of meer vrijwillige krediethulp door  de banken kreeg al snel een algemeen karakter. Hoewel ABN Amro (nr. 11 in de MT500) sinds 1 oktober de rente en aflossing op zakelijke kredieten weer int, hebben Nederlandse banken al voor ruim 30 miljard euro aan uitstel van aflossing op kredieten,  extra kredietruimte en coronaleningen verstrekt aan hun klanten. Een maand eerder stond de teller nog op 28 miljard. Dat de steun verder oploopt, begint overigens wel te knellen: brancheclub NVB wil een eind maken aan collectief uitstel.
  • Asito: sneltesten
    Een recente actie die helemaal past bij de fase waarin de coronacrisis inmiddels is beland, komt van schoonmaakbedrijf Asito (nr. 62 in de Mt500). Spelers, staf en medewerkers van Heracles Almelo kunnen zich laten testen op corona in de teststraat van hoofdsponsor Asito, dat onlangs de eigen Corona Testservice opende om alle 10.000 medewerkers de gelegenheid te geven zich gratis en snel te laten testen.
  • Makro: horeca campagne
    Onder de hashtag #bestelkerst steunt Makro (nr. 20 in de MT500) zijn horecaklanten. De groothandel roept consumenten op de kerstmaaltijden vooral bij de horeca te bestellen en heeft daarvoor ook een landelijke website opgetuigd. Makro helpt bovendien ook nog op een andere manier. Bij elke besteding van 125 euro ontvangen niet-horecaklanten in december een voucher van 7,50, te besteden aan de kerstmenu’s bij restaurants die aangemeld zijn op het platform www.bestelkerst.nl.
  • T-Mobile: reclame voor mkb’ers
    T-Mobile (nr. 387) kwam in de zomer met de landelijke campagne ‘Back in Business’. Daarmee ondersteunde de telecomprovider kleine ondernemers die hard getroffen zijn door de coronacrisis. T-Mobile zette een deel van het reclamebudget en advertentieruimte in voor klanten die extra steun konden gebruiken.
  • Verzekeraar TVM: 10 miljoen voor klanten
    Transportverzekeraar TVM gaf in oktober nog een opmerkelijk staaltje weg van put your money where your mouth is: 10 miljoen euro keerde het uit aan Nederlandse zakelijke klanten actief in logistiek en transport, over weg en water. ‘Als coöperatieve verzekeraar voor Logistiek en Transport ziet TVM dat de overheid veel ondernemers financieel steunt in economisch moeilijke en onzekere tijden. Vanuit onze coöperatieve achtergrond en op basis van een sterke solvabiliteit willen we eveneens een wezenlijke bijdrage leveren aan onze klanten.’
  • Driessen: kennisplatform
    Dat coronasteun niet per se in harde euro’s hoeft te zijn, bewijst HR-bedrijf Driessen Groep uit Helmond. Dat begon een coronakrant.nl als kennisplatform voor zijn klanten, die met vragen zitten over het coronavirus. Driessen, klanten en andere werkgevers verzamelen er kennis en ervaring, en dat houden ze tot de dag van vandaag goed vol.
  • Auping: medische mondkapjes
    Voor beddenfabrikant Auping leidde een spontane corona-actie tot een nieuw businessmodel in een nieuwe markt: die voor medische mondkapjes. Ook die worden nog dagelijks gemaakt, door circa 100 extra krachten die Auping ervoor heeft aangetrokken. ‘Op een zaterdagmorgen in ons naaiatelier gingen we aan de slag en met hulp van Panton, ontwerpers voor de zorg, ontwikkelden we een mond-neusmasker. Binnen een week of 4 was het gecertificeerd voor gebruik in de zorg en vervolgens kregen we de opdracht van de overheid om er miljoenen van te maken’, vertelde ceo Jan-Joost Bosman ons eerder in de MT500 Reputatiepodcast.

In het onderzoek MT500 wordt zakelijke beslissers gevraagd de grote bedrijven waarmee ze zakendoen te beoordelen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Ook goed werkgeverschap en oog voor duurzaamheid maken deel uit van de ranking. De lijst met 500 bedrijven die uit dit onderzoek rolt, de MT500, beslaat alle branches, van advocatuur tot schoonmaak en van retail tot metaalindustrie. Het onderzoek wordt de komende weken uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam onder meer dan 5000 zakelijke beslissers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer lezen over bedrijven met de beste reputatie?
Bekijk hier de MT500 van 2020