Goede navigatie leidt immers tot nieuwe klanten en een hogere conversie. Slechte navigatie zorgt voor frustratie en boosheid. Dus…
- 1. Hou het consistent
De allerbelangrijkste tip. Als je beslist over hoe de navigatie eruit moeten komen te zien, voer ‘m dan ook consequent door op alle pagina’s. Als de navigatie op dieperliggende pagina’s verandert, zet je de bezoeker onnodig aan het werk. Maak het ze makkelijk.
- 2. Bied meer opties
Gef bezoekers de meerdere mogelijkheden om te zoeken, en meer bezoekers zullen tevreden zijn. Gebruik bijvoorbeeld tekstlinks, grafische links, dropdown menu’s en kruimelnavigatie.
- 3. Vermijd navigatie aan de rechterkant
Internetters zijn gewend aan navigatie aan de linkerkant of aan de bovenkant. Maak het makkelijk en hou je aan deze ongeschreven regel.
- 4. Gebruik kruimelnavigatie
‘Kruimels’ laten het pad zien dat een bezoeker volgt op de site. Bijvoorbeeld: producten >> fietsen >> mountainbikes. Zo weet de bezoeker waar hij is op de site, en zo kan hij makkelijk heen en weer springen tussen pagina’s.
- 5. Gebruik contextlinks
In de teksten op de site kunt u links aanbrengen die de bezoeker rechtstreeks naar aanvullende, contextuele informatie.
- 6. Maak een sitemap
Voor veel personen is een overzicht van de site de makkelijkste manier om te zien waar ze moeten zijn voor hun wensen. Voor deze groep is een sitemap onmisbaar.
- 7. Gebruik duidelijke taal.
Niets zo irritant als moeten raden waarnaar een navigatiewoord verwijst. Wees duidelijk in de keuze van terminologie in de navigatiebalk.
Bron: StartupNation