Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zegeltje plakken

Het lijkt een oubollig fenomeen. Bonnetjes knippen en zegels plakken. Toch maken spaaracties nog steeds deel uit van het basisarsenaal van de ondernemer. Waarom werkt het nog steeds?

Volgens marketingexpert Al Lautenslager is bonnetjes knippen een sterk staaltje guerillamarketing. De minieme kortingen die de ondernemer aanbiedt om consumenten naar zijn bedrijf te krijgen, vallen in het niet bij de bedragen die door de klant worden uitgegeven als hij uiteindelijk in de winkel is.

Behalve de incidentele aankopen die een consument met een bon doet, is de coupon ook een manier om klanten aan je te binden. Spaaracties zorgen ervoor dat de consument terugkomt. Dat het echt werkt blijkt uit het feit dat koffiefabrikant Douwe Egberts al sinds 1924 klanten aan zich bindt met een spaarpuntensysteem. Volgens DE spaart ruim zeventig procent van de Nederlandse huishoudens bij DE voor geschenken en is daarmee het oudste, grootste actieve spaarsysteem van het land.

Voor marketeers zijn bonnen een uitgekiende mogelijkheid om de effectiviteit van een advertentiemedium te testen. Zet een streepjescode op de coupon en bij de kassa wordt meteen duidelijk uit welk blad de bon komt. Kijk voor meer voordelen van de kortingsbon bij Entrepreneur.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.