Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zakelijk flirten

Is de scherpte er af? Laat Sprout in de zomermaanden aan je vaardigheden sleutelen. Iedere dinsdag en donderdag biedt Sprout tips om na de vakantie nooit meer kansen mis te lopen. Aflevering 2: zakelijk flirten.

Het schijnt dat slechts 15 procent van je zakelijke succes is gebaseerd op daadwerkelijke kennis en je kunnen. De rest hangt af van hoe je overkomt op anderen. Flirten beïnvloedt mensen positief en draagt daarom bij aan je zakelijk succes. Voor velen is flirten op de werkvloer een taboe. Dat moet nu maar eens afgelopen zijn.

Het woord flirten is herleid uit het Frans. In de 16e eeuw ontstond de uitdrukking “conter fleurette’’. Vrij vertaald betekent dit “spreken in bloemetjes”. De Engelsen vertaalden dit naar ‘flirting’ en sinds de 19e eeuw wordt het woord flirten in Nederland gebruikt.

Gaat alles terug naar de essentie? De aantrekkingkracht tussen mannen en vrouwen? Het lijkt er wel op. Zelfs bij het normaal converseren tussen personen is men bewust of onbewust aan het flirten. Een prima manier om af te tasten en de waar te verkopen. Wat deze waar dan ook moge zijn. Jezelf, je kinderen, of het product dat je als verkoper voor je baas aan de man moet brengen. De tegenpartij reageert al dan niet bewust op de avances en zal zich al dan niet aangetrokken voelen tot de zender. De aantrekkelijkheid, kleding, de geur, de lichaamstaal (non verbaal), de stem (verbaal) etc. zijn allemaal elementen die gescand worden om te “checken” of de persoon past. Of dit nu op persoonlijk of zakelijk vlak is, is om het even. Flirten staat los van verleiden en dient dus zonder seksuele bijbedoelingen gezien te worden, het is meer een manier om op een positieve manier aandacht te geven aan een klant of collega. Naast het gegeven dat zakelijk flirten je meer zakelijk succes zal brengen, zal ook de werksfeer tussen collega’s verbeteren.

Essentie

Eén op één maar ook massamediaal is het verstandig rekening te houden met hoe de ontvanger de boodschap beoordeelt. Net zoals de natuurlijke selectie in persoonlijke gesprekken maken relevante doelgroepen selecties bij het open staan voor communicatie van bepaalde producten en diensten.

Is het een lief, aardig, ondeugend of gewoon voordelig product? Wat spreekt wie aan? Door vanuit de essentie door te vertalen, zelfs tot aan de ‘lichaamstaal” van de dienst of het product, zal men effectiever en duidelijker de boodschap overbrengen. Een presentatie komt overtuigender over wanneer u de juiste snaar weet te raken en uw toehoorders door het flirten weet in te pakken en te overtuigen. Hetgeen natuurlijk niet betekent dat de boodschap niet van belang is, maar de combinatie van én een goede boodschap én een overtuigende verpakking vergroot de kans op succes wel degelijk. Een mooi voorbeeld zijn de reclames van DSB. Onbewust spreken deze wat simpele types een grote doelgroep aan die juist door het gebruik van de typetjes een goed gevoel krijgen bij de producten van DSB en daar hun lening afsluiten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vind je het lastig om flirten toe te passen op de werkvloer, raadpleeg dan eens van de volgende boeken: ‘Zakelijk flirten’ van Mirjam Wiersma, ‘De aantrekkelijkheidsfactor’ van Peta Heskell of ‘Hoe word ik een schat’ van Angelique van ’t Riet.

Start2flirt.nl
geeft een model hoe je je lichaam het beste kunt gebruiken:

SOFTEN:

  • Smile
  • Open arms
  • Forward lean
  • Touch
  • Eye contact and handshake
  • Nod

En nu maar hopen dat bovenstaande tips bijdragen aan je zakelijke succes. Laten we met z’n allen meer in ‘bloemetjes spreken’.