Het is een webwinkel met een knipoog, maar wel een succesvolle. Onder het motto one day, one deal verkoopt de Amerikaanse webwinkel Woot! slechts één, scherp geprijsd, artikel per dag. Dat artikel – vaak een gadget – wordt om precies één minuut voor middernacht van de site www.woot.com gehaald. Meestal is het al binnen enkele uren uitverkocht. Recente succesnummers: een radiografische mini-Hummer, een internetradio, een usb-horloge.
In minder dan vijf maanden heeft Woot! volgens directeur Matt Rutledge een omzet van tussen de 5 en 10 miljoen euro weten te behalen en nog belangrijker, zwarte cijfers weten te schrijven. Dat geld is afkomstig van de inmiddels 100.00 unieke bezoekers per dag, waarvan er velen trouw terugkeren. De lage prijs is mogelijk doordat de webwinkel is verbonden aan een Texaanse groothandel in elektronica, die vooral failliete boedels opkoopt. Bovendien telt Woot! maar vijf werknemers en bieden de medewerkers van de groothandel af en toe hulp.
De online retailer doet denken aan de begindagen van Google. De reclame is vooral mond-op-mond en de naam is nogal eigenwijs. In dit geval een juichkreet uit de online gamewereld: een samentrekking van Wow Loot! (“Hoera, ik heb buit!”). (LH)