Startupbootcamp
Een nieuwe accelerator brengt Nederland zo langzamerhand in een zesde versnelling. Na onder meer Founder Institute en Rockstart gaat nu ook Startupbootcamp van start in Nederland. Oprichters zijn Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw.
De organisatie, die in feite zelf ook een ‘startup’ is, heeft verschillende durfkapitalisten aan zich verbonden, waaronder internetondernemer Kees Zegers (bekend van nu.nl) en tv-journalist en goudhandelaar Willem Middelkoop. Ook telecomgigant Vodafone en Boer & Croon stappen in het initiatief.
Startupbootcamp zou 100 mentoren hebben verzameld, die de startups tijdens hun startperiode gaan helpen om snel te groeien. Elk jaar krijgen twee handenvol startups de kans om toe te treden tot de accelerator. Ze krijgen vervolgens 17.000 euro en kantoorruimte in ruil voor aandelen. Rockstart doet bijna hetzelfde: het geeft startups 18.000 euro en stelt 99 mentoren ter beschikking. Bij The Founder Institute betalen startups voor een opleiding, begeleiding en kruisbestuiving met andere startups, zonder dat daar kantoorruimte aan verbonden is.
Remotely.tv
Tijdens het tv-kijken zijn mensen vaak aan het twitteren, emailen en aan het surfen. Niet zelden zijn ze op zoek naar grappen en discussies over het programma, of nieuwsgierig naar interessante achtergrondinformatie. Startup Remotely.tv heeft een app ontwikkeld, waarmee je dat makkelijk op je ‘tweede scherm’ kan doen.
Remotely.tv biedt real-time allerlei aanvullende informatie over tv-programma’s op het zogenaamde tweede scherm: de iPad of notebook computer. Het Amsterdamse bedrijf heeft technologie ontwikkeld die het TV-signaal analyseert en relevante keywords herkent. Het koppelt deze keywords vervolgens aan betrokken tv-programmasites en diensten als Wikipedia en Twitter. Bij laatstgenoemde toont de app alleen relevante tweets zodat ook tijdens populaire programma’s als The Voice of Holland of De Wereld Draait Door de berichten nog leesbaar en interessant blijven.
Oprichters Mark van de Crommert en Mendel Looije zijn Remotely.tv begonnen omdat ze enorme kansen zagen voor media-innovatie met behulp van 2e scherm applicaties, maar zich niet konden vinden in de invulling die daaraan werd gegeven door “checkin & badges” apps als Getglue en Miso. Mark van de Crommert: “We verbaasden ons over het ontbreken van een portal voor TV-apps, wat toch wel erg voor de hand liggend is. Apps als The Voice of Holland, Zomergasten en natuurlijk Twitter zijn leuk om te gebruiken, maar voor elk TV-programma een nieuwe app opstarten is onhandig.”
Businessmodel
De ondernemers hebben lang getwijfeld over het juiste verdienmodel. Ze konden kiezen voor een b2b-model, waarbij je de technologie in licentie aanbiedt aan tv-zenders, producenten en tv-gidsen. Of ze konden zich richten op de consument, waarbij ze zelf het platform zouden exploiteren. In eerste instantie wilden ze voor de eerste optie gaan, omdat Van de Crommert door zijn jarenlange dienstverband bij Chello daarvoor het netwerk had. Ook zagen ze kansen om dan meteen te cashen. “Het idee was om onze licentie voor vijftienduizend euro per maand te verkopen aan geïnteresseerde partijen en de inkomsten meteen te investeren in ons product.’
Een gesprek met een ervaren durfkapitalist, Hubert Deitmers, zorgde er echter voor dat de ondernemers die strategie lieten varen. Van de Crommert hoorde hem direct met stelligheid concluderen dat de Nederlandse markt te klein zou zijn voor een b2b-model. “Je mag blij zijn als je tien klanten vindt.” Ook zou een buitenlandexpansie teveel een zaak van de lange adem worden. “Het duurt soms jaren voor je voet aan de grond krijgt. Het kan alleen als je werkt vanuit een gezonde thuisbasis die voldoende oplevert om je groeiplannen waar te maken.”
Toekomst
Aan de consument wordt niet rechtstreeks verdiend: de app is en blijft gratis, anders zou deze niet schaalbaar worden. De volgende stap is samenwerking met producenten, Tv-zenders, uitgevers en adverteerders. Van de Crommert: “Nu de betaversie van Remotely.tv live is, willen we in samenwerking met partners nieuwe concepten bouwen die het 2e scherm nog meer tot leven gaan brengen bij een grotere groep consumenten. Adverteerders bieden we een nieuw platform voor branded content. We tonen hun boodschap op het moment dat deze past in de context van het programma. Zeg maar Google Adwords, maar dan voor TV”.
Er staan nog nieuwe toepassingen op het verlanglijstje van het ontwikkelteam, onder leiding van CTO Mendel Looije en lead developer Robin Fidder. ”Dit is pas het begin. We gaan onze datamatches ter beschikking stellen aan de community, zodat zij nieuwe apps kunnen maken die dan in Remotely.tv geplaatst worden. Daarnaast onderzoeken we muziekherkenning, zodat de liedjes die je op TV hoort, direct op je 2e scherm vermeld worden. Dat lukt je niet met bijvoorbeeld Shazam op je Iphone, omdat dan het moment al voorbij is”, aldus Looije.
Petvision
Ook de wereld van dierenwinkels verliest meer en meer zijn ietwat stoffige imago. Er waren al wel simpele webshops van ondernemers die hondenbrokken, vogelzaad en kattenbakken verkochten, maar inmiddels ontstaan er ook gelikte winkelsites met social media-koppelingen. Zoals het deze week gelanceerde Petvision.nl.
Petvision, opgericht door de Friese ondernemer Remco Duinstra, zegt ‘de concurrentie aan te willen gaan met grote gevestigde online dierenwinkels zoals Zooplus en Jumbopet.nl’. Waar eerstgenoemde nog altijd tamelijk eenvoudig eruit ziet, is vooral Jumbopet een voorbeeld van een professionele huisdierenwebshop.
Duinstra kan daar met een achtergrond als internetmarketeer mogelijk tegen opboksen. Wat een site als Jumbopet bijvoorbeeld niet heeft, is achtergrondinformatie. “In het nieuw jaar integreer ik mijn site met een grote kennisbank op het gebied van huisdieren. Deze Wikipedia voor huisdieren wordt de komende twee jaar gevuld met informatie, artikelen en tips van dierenartsen, specialisten en gedragsdeskundigen.” Verder hengelt Duinstra naar Facebooklikes voor PetVision.nl, door een actie waarbij fans 10% korting kunnen ontvangen op een aankoop.
Duinstra wil, naast een goede webshop, zijn omzet laten groeien door zich als prijsvechter en aanbieder van een groot assortiment in de markt te zetten. “Naast het ruime aanbod van ruim 6000 producten lanceer ik vanaf februari een volledig assortiment aan hondenvoer en kattenvoer tegen prijzen die 20% tot 30% onder de normale winkelprijs liggen”, aldus de ondernemer.
Verder benut hij zijn ervaring als vestigingsmanager bij De Hypotheekshop en financieel planner bij de ING. Hij heeft goed nagedacht over het betalingsverkeer, dat hij ook voor buitenlanders wil versimpelen. “Ik bied diverse Belgische betaalmethodes, net als de Duitse betaalmethode Giropay.”
Deze startups gingen hen voor…
Wil je je startup ook kenbaar maken? Stuur een mail naar bas at sprout.nl, voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.
Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl
Week 47: Pleasecycle, SaveUp en Redcritter
Week 46: Arabischewijn.nl, Chaptur en BIZcount
Week 45: Adcup, Directles.nl en Chime.in
Week 44: Shall I Buy, Deal Sellers en SEO Visuals
Week 43: Appatize, SellAnAp en de Vermogensmediair
Week 42: Bloeikapitaal, BidMyBill en Solve Media
Week 40: Happzy, Giftcard Central en BrandsToday
Week 35: Egeniq, Markita, Popshared en Travelbird
Week 34: Storify, Booktrack en Erply
Week 33: Groupchat, NRC’s curatiesite en Ticketometer
Week 31: Reach.ly, Nodeable, Pagelever en 72hDeals
Week 29: Vizualize.me, Refine.io, WePay en One Block off the Grid