De fusie- en overnamemarkt beleeft moeilijke tijden. Hoopgevend is echter dat de markt voor kleine en middelgrote overnames aantrekt.
DE WINNAARS:
1. PwC
2. Ernst & Young
3. Deloitte
4. KPMG
5. BDO
6. NIBC Holding
7. Mazars BerenschotNa de forse klappen die de fusie- en overnamemarkt de afgelopen twee jaar kreeg, leek er begin 2010 een voorzichtig herstel op te treden. Toch stagneerde de markt. In de eerste helft van het jaar werden er in Nederland minder overnames gedaan dan in de eerste zes maanden van 2009, en ook de totale waarde van die deals nam af.
Oorlogskas plunderen
Nog steeds zijn bestuurders dus blijkbaar huiverig hun oorlogskas te plunderen. Vooral de grote deals blijven uit. Hoopgevend is echter dat de markt voor kleine en middelgrote overnames weer aantrekt. En juist in dát marktsegment heeft PricewaterhouseCoopers (PwC) een sterke positie opgebouwd. “Transactiewaarden tussen de 25 en 300 miljoen euro, dat is onze sweet spot”, bevestigt Joris van de Kerkhof, partner binnen de corporate finance-praktijk van PwC.
Team in stand
Van de Kerkhofs team begeleidt bedrijven bij koop- en verkooptrajecten en adviseert rond de financieringen van die transacties. “Ons sterke punt is dat wij ons team in stand hebben gehouden. We zijn proactief geweest en hebben veel met klanten gepraat over wat er gebeurde in hun markt, vanuit de focus op de industrie waarin zij actief zijn. Alleen als je goed luistert naar de klant kun je hem helpen bij de vraagstukken die op zijn bordje liggen.”
Verkoopklaar maken
Vragen van kopers hebben in het huidige klimaat vooral betrekking op de financiering van een transactie. Ook kijken ze meer dan vroeger naar de marktpositie en vooruitzichten van een potentiële overnamekandidaat. Het verkoopklaar maken van een onderneming vergt meer voorbereidingstijd, constateert Van de Kerkhof verder. “Konden we vroeger makkelijk een veilingproces met strakke deadlines opzetten, nu nemen we meer tijd om met kopers in gesprek te gaan en zo interesse voor een bedrijf te wekken.”
Businessdynamiek
Daarvoor is kennis van de industrie essentieel, net als begrip van de businessdynamiek. “Wil je een succesvol verkooptraject draaien, dan moet je specifieke sectorkennis hebben. Daar hebben we ons ook heel erg mee beziggehouden, om die kennis uit te breiden en ons daarin te onderscheiden van concurrenten.”
>> Dit artikel is afkomstig uit MT Finance 2010. Bestel deze MT gids online <<