Kalooga rangschikt online afbeeldingen per album of reeks en niet als losse plaatjes. De bedoeling is dat gebruikers op die manier sneller relevantere foto’s over hetzelfde onderwerp zien. Dat doet Kalooga deels door grote foto-sites te indexeren, maar de visuele zoekmachine kijkt ook met behulp van allerlei algoritmes naar alle mogelijke plaatjes op het web.
Het bedrijf werkt samen met internetuitgever Ilse Media, bekend van Nu.nl en Web-log.nl, en met SeniorWeb, een online gemeenschap voor internettende senioren. Beide partijen hebben tests lopen met de Kalooga-technologie. Daarbij staan enkele zoekresultaten op de sites van de uitgevers en kan er worden doorgeklikt naar meer resultaten bij Kalooga zelf.
Terheggen denkt dat Kalooga zo een goede aanvulling kan zijn op grote portalsites, die nu vaak al zoekvelden van Google hebben. “Er zullen uiteindelijk meer mensen via andere sites op Kalooga zoeken, dan dat ze direct naar ons toe komen. Dat geldt overigens ook voor Google, die veel searches krijgt via andere portals.”
Eigen advertentiesysteem
Kalooga wil adverteerders met foto-albums laten adverteren. Ze kunnen dan bijvoorbeeld rond een trefwoord adverteren met eigen foto’s over dat thema, de zogeheten ‘gallery banner’. “Dat is te vergelijken met een soort visuele versie van AdWords.”
Google en andere zoekmachines doen nog weinig tot niks met adverteren in de zoekresultaten met plaatjes, omdat ze nog geen manier hebben om context uit plaatjes te halen. “Zeventien procent van alle searches op internet is naar plaatjes, maar daar wordt nu helemaal niks aan verdiend. Dat is een gemiste kans.”
Kalooga biedt ook speciale omgevingen rond hoofdthema’s aan, zoals reizen, kunst en entertainment. In de online reiswereld is Kalooga volgens Terheggen erg geschikt voor het direct tonen van previews van vakantiebestemmingen.
Opgekocht worden
Kalooga maakt kans uiteindelijk door een van de grote zoekmachines te worden overgenomen, denkt Terheggen. “Google bouwt heel veel dingen helemaal niet zelf, ze kopen kleine bedrijfjes op om hun technologie te integreren in eigen systemen. Zelfs het populaire AdSense is door Google niet zelf bedacht of gemaakt.” Hij ziet zijn bedrijf niet als een directe concurrent van het grote zoekconcern. “Je moet ons zien als complementair aan wat Google kan.”
Amerika
“We kijken hoe het hier in Nederland loopt en als het hier solide draait, gaan we naar Amerika. Nederland is voor ons een ideale proeftuin en prachtige thuisbasis. We kunnen redelijk in de luwte werken”, zegt Terheggen.
Ook zijn er volgens hem plannen voor expansie naar Zweden en Duitsland. Met marketing is Kalooga nog niet bezig. “De meeste aandacht gaat nu op aan het werven van externe partijen die onze zoektechnieken willen integreren.”
Door Tonie van Ringelestijn