Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wie is de Nederlandse YouTube?

Google kocht YouTube voor 1,65 miljard dollar. Staat ons land ook zulke deals te wachten? Sprout sprak met Marktplaats-oprichter Crébas, overgenomen door eBay en met Hyves-baas Spanjar, een mogelijke prooi.

Internetondernemer en Sprout weblogger Ronnie Overgoor gelooft niet in een nieuwe internetbubble. De oprichters Chad Hurley (29) en Steven Chen (28) mogen volgens Overgoor nog de puisten op hun onderlip hebben zitten, maar hebben het slim aangepakt. “Bereik is nu eenmaal het belangrijkste wat er is op internet. Google heeft met de aankoop van YouTube de Coca Cola van het internet gekocht.”

Maar levert een site waar bezoekers gratis video’s kunnen plaatsen wel geld op? Bovendien heeft YouTube in de krappe twee jaar van haar bestaan alleen maar geld uit moeten geven. “De grootste uitdaging voor Google zit hem in de advertentiemogelijkheden.” Maar daar moet wel goed over nagedacht worden. Het is vergelijkbaar met televisie, meent Overgoor. “Net als Talpa biedt YouTube een heleboel meuk aan. Maar de kijker gaat zich irriteren aan de reclame die hij door zijn strot krijgt geduwd.” Overgoor denkt dan ook dat de maker van het filmpje in de toekomst ook moet gaan verdienen aan de adverteerders.

Het Nederlandse markplaats.nl zwichtte twee jaar geleden ook voor een Amerikaanse zwaargewicht. Al betaalde eBay in vergelijking met Google wel een heel stuk minder. Voor 225 miljoen euro zagen de ondernemers Crébas een internationaal succes aan hun neus voorbij gaan. Frank Crébas: “We hadden een vriendschappelijk gesprek met eBay. Het bedrijf wilde niet samenwerken, maar het zelf doen. ”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat wordt de volgende megaovername in Nederland? Hyves? Crébas: “Ik zie zoiets in Nederland niet snel gebeuren, maar de overname van marktplaats zag ook niemand aankomen, dus wie weet.. ”

Raymond Spanjar, oprichter van Hyves, zit niet op een koper te wachten. Spanjar met een knipoog: “Voor 1,65 miljard dollar? Daar doen we het niet voor!” Volgens Spanjar zijn gesprekken met eventuele kopers niet aan de orde. “Wel richten we ons op partnerships met bijvoorbeeld digitale televisie.”