Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Wees vrolijk voor nieuwe ideeën, chagrijnig bij bestaande’

Effectief nadenken over nieuwe ondernemersplannen en tegelijk 20 emails verwerken - hoe doe je dat? Expert Taco Oosterkamp gaf een groep gelukkige Sprout-members donderdag inspiratie voor het betere denkwerk. Food for thought op zijn best.

Nadenken is extreem belangrijk, betoogt de gedreven productiviteitscoach bij het Sprout-event, want daar gaan we in de kenniseconomie verder mee komen.

‘De hele dag brandjes blusseen en dingen doen die je al weet, dan gaan we het niet mee redden. We hebben tijd nodig om na te denken. Dat vraagt ons team van ons, dat vragen onze klanten, en ons leven wordt er ook veel leuker van.’

Mar vergt wel slim nadenken, blijkt uit zijn verhaal. ‘Dus zorg dat jij als ondernemer weet hoe jij het lekkerste en beste nadenkt’.


Sprout-members tijdens de presentatie van Taco Oosterkamp

Maar nadenken is zwaar werk, erkent Oosterkamp, oprichter en eigenaar van Fridays Off. ‘Kijk maar naar mensen die nadenken, die hebben bijna altijd ondersteuning nodig voor hun hoofd.’

‘Je kan de hele dag gedachten door je hoofd hebben gaan en dingen observeren, maar dat is nog geen nadenken. Het echte nadenkwerk, dat is een ander soort activiteit.’

Word ook member van Sprout: bezoek gratis events en ga op bezoek bij de coolste bedrijven

Verschillende type mensen komen daarbij op andere manieren tot hun recht. ‘Ik ben extravert’, zegt Oosterkamp er voor de volledigheid bij, ‘dus ik denk pas na als ik praat.’ Dan vraag ik bij wijze van spreken mijn buurtjongetje om een uur tegen hem aan te kunnen praten. Die hoeft alleen maar af en toe ‘ja’ te knikken en na een uur heb ik dan goed nagedacht.’

Slim nadenken is een ondergewaardeerd fenomeen, waarbij verschillende scenario’s andere manieren van denken vereisen: ‘Wees vrolijk als je nieuwe ideeën wilt ontwikkelen, maar chagrijnig en wantrouwend als je bestaande problemen wilt doordenken.’

Soms is slim nadenken een kwestie van jezelf op het juiste spoor zetten. ‘Veel ondernemers kunnen onwijs goed nadenken, maar weten dat niet van zichzelf’, zegt Oosterkamp. ‘Bijvoorbeeld  omdat ze op school te horen kregen dat ze lui waren, maar eigenlijk waren ze zich aan het vervelen.’

Nog een stukje bewustwording voor nadenkstrategen in spé: Ondernemers zijn bijna allemaal mensen die denken in feiten en kansen. Maar: ‘Bijna geen enkele ondernemer is sterk in plannen en scenario’s maken.’

Rompslomp

‘Creatief denken mengt moeilijk met rompslomp of vermoeidheid. Je wilt geen rompslomp maken omdat het je moe maakt; je wilt je tijd steken in het uitdenken van nieuwe ideeën.’

Uiteindelijk zorgt niet de kennis in je hoofd voor een goed product, maar wat je er uiteindelijk mee doet. Kortom, werk aan de winkel voor de net bijgespijkerde Sprout-members.

Ook op Twitter maakte de workshop de nodige tongen los:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.