Vanaf 17 februari kunnen consumenten in de Amsterdamse Kalverstraat voor het eerst kennis maken met het concept. Volgens Treurniet opent dan ‘s werelds eerste winkel die erop gericht is om mensen ruimte te bieden om te plassen en te poepen.
Verschillende cabines zijn er speciaal ingericht voor vrouwen, mannen, kinderen of mensen met lichamelijke beperkingen. Treurniet, in het verleden managing partner van sportmarketingbureau Pro Sport, bedacht samen met medeoprichter Almar Holtz direct een marketingverantwoorde naam voor zijn startup: 2theloo. Het bedrijf promoot zijn plannen online met de speelse slogan ‘Flushing Soon’.
Het duo heeft grote plannen en denkt al in het eerste jaar winstgevend te zijn. Na opening van de Amsterdamse vestiging, die in totaal zestien toiletten gaat herbergen, komen er tien tot vijftien winkels in de rest van Nederland. ”Daarnaast wordt het concept in vijf andere Europese landen geïntroduceerd”, vertelt Treurniet aan Sprout. Naast winkelstraten ziet 2theloo ook potentie voor vestigingen bij shopping malls, treinstations en tankstations. Een deel van deze locaties zet het duo zelf op, een ander deel gaat naar franchise-ondernemers.
Totaalbeleving
Verder wordt er los van de publiekstrekker, het toilet, ook op andere manier geld verdiend. In de winkels kunnen de bezoekers niet alleen hun boodschap doen, maar ook allerlei gerelateerde producten kopen: tampons, luiers en toiletartikelen. Voor een toiletbezoek betaalt de klant 50 eurocent bij een automaat, die vervolgens een kortingsbon verschaft voor de daar aanwezige producten. De Kalverstraat is qua kosten een uitzondering: daar betaalt de klant een euro voor eenmaal toiletteren.
Het zelfvertrouwen van Treurniet en Holtz, die eerder carrière maakte als ‘venture capitalist’ en hooggeplaatst manager bij multinationals als Disney, staat ook als een huis dankzij andere verdienmodellen. Zo zijn er ten eerste partijen die tegen betaling de locatie van 2theloo als showroom mogen gebruiken. Naast HansGrohe, dat speciale door Philip Starck ontworpen kranen levert, stellen andere gerenommeerde bedrijven als keramiekfabrikant Villeroy & Boch en sanitairproducent Geberit hun producten tentoon bij de toiletten. Treurniet: “De aankleding van elk toilet zal voor de consument een verrassing zijn.”
Daarnaast betaalt SCA, eigenaar van onder andere de merken Edet, Tork, Libresse en Tena, voor de aanwezigheid van haar producten bij de balies van 2theloo. Samen strijken de bedrijven een deel van de winst op, die voortkomt uit de verkoop van deze artikelen.
Investeerders
Treurniet wijst erop dat hiermee de win-winsituatie niet ophoudt: de aanwezigheid van producten van bekende merken zou ervoor zorgen dat consumenten volgens hem 2theloo als een luxe omgeving ervaren.
Verder financiert het duo zijn dure vestiging aan de Kalverstraat, alsmede die van nog nader te noemen locaties, dankzij investeerders. Rondom de vraag voor welk percentage deze investeerders aandeelhouder zijn, wil Treurniet alleen kwijt dat het om een minderheidsbelang gaat. Ook wil hij geen namen noemen.
Keurmerk
Treurniet hoop dat 2theloo tegelijkertijd een soort van keurmerk wordt voor hygiënisch verantwoorde toiletten. “Bij ons zie je geen toiletjuffrouwen, die met een schoteltje op je zitten te wachten. In plaats daarvan hebben we, afhankelijk van de drukte, meerdere werknemers rondlopen die continu bezig zijn met schoonmaken. Het moet een prachtige winkel worden, waarvan consumenten de service en het aanbod erg waarderen.”