Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat Apple, Amazon en Microsoft je leren over hun reputatie als betrouwbaar B2B-merk

Welke merken worden door zakelijke gebruikers het meest vertrouwd? In een Amerikaans onderzoek staan Amazon, Apple en Microsoft aan de top als trusted brands. Dit is hoe ze het vertrouwen een extra boost gaven.

Merkonderzoeken zijn er legio, maar vaak worden daarin consumenten bevraagd over hun voorkeuren. Wat ons betreft zijn de voorkeuren van zakelijke gebruikers relevanter. In welke mate bedrijven vertrouwen op hun leveranciers, dat peilen onder meer de B2B-marketingexperts van SageFrog in hun jaarlijkse Trusted Brands Report. Zie het als een Amerikaanse variant op het MT500-reputatie-onderzoek dat MT al jaren verricht. Interessante materie, want dit zijn we met de onderzoekers eens: ‘Brand trust is a fragile business asset that’s difficult to earn and easy to lose.’  Sagefrog legt zakelijke beslissers een lijst voor met de meest vooraanstaande B2B-merken, en vraagt ze simpelweg welke het meeste vertrouwen genieten. Uit het resultaat destilleert het zijn ranglijst.

Zakelijke beslisser?
Geef je mening over je leveranciers in het MT500-onderzoek

Naar onderzoek

Big Tech

Het meest recente Trusted Brands-rapport maakt duidelijk dat ‘Big Tech’ ondanks de storm van kritiek die de laatste tijd over de hoofdrolspelers wordt uitgestort, nog steeds veel vertrouwen geniet onder zakelijke klanten. De meest vertrouwde B2B-merken van 2020 zijn volgens Salesfrog namelijk Amazon, Apple en Microsoft, terwijl ook Google deel uitmaakt van de 9 bedrijven met een exceptional trust factor. Naast Microsoft-dochter LinkedIn en Adobe hebben ze gezelschap van koffieketen Starbucks, betaalprovider American Express en hotelgigant Marriott International.

SageFrog zoomt in zijn rapport op de vier meest vertrouwde merken om te verklaren wat hun secret sauce is:

♦ Amazon: een soepele koopervaring

De grootste webwinkelier ter wereld schurkte er al tegenaan, maar bemachtigde in 2020 definitief de koppositie als meest vertrouwde merk bij zakelijke klanten. De motor hierachter: Amazon investeerde flink in een zakelijke variant van zijn marktplaats, Amazon Business, een min of meer aparte omgeving waar bedrijven en hun toeleveranciers soepel zaken kunnen doen. Dat betekent onder meer: zonder al teveel formulieren en checks of je je wel kwalificeert als klant. Soepel – frictionless – betekent ook dat de marktplaats goed aansluit op de inkoopsystemen van zakelijke gebruikers. Door de koppeling met de inkooptool Coupa open Buy maakt Amazon de extra stap die volgens de onderzoekers voor extra vertrouwen heeft gezorgd.

Brand trust is a fragile business asset that’s difficult to earn and easy to lose

♦ Apple: erken dat B2B-klanten ook consument zijn

De les die Apple ons leert, is min of meer vertrouwd: de beste producten voor zakelijke afnemers zijn die waar gebruikers ook privé dol op zijn. Miljarden iPhones, iPads, en Macbooks hebben de gebruiks-vriendelijkheid en het goede ontwerp van Appleproducten al bewezen voor consumenten. Maar Apple heeft er de laatste jaren meer dan ooit voor gezorgd dat zijn producten en software ook geschikt zijn voor bedrijfsmatig gebruik. Onder meer door soepele samenwerking met de kantoorsoftware van Microsoft en Google. Ook in coronatijd bevestigde het zijn betrouwbare reputatie, onder meer doordat Facetime (al veel eerder) geschikt is gemaakt voor vergaderen.

♦ Microsoft: biedt alles aan op één plek

In de B2B-markt blijft Microsoft zijn rivaal Google nog ruimschoots de baas, en dat is te verklaren door zijn volledige aanbod. Dat one stop shopping is iets waar zakelijke gebruikers steeds meer behoefte aan hebben, nu ze moe worden van alle abonnementen, softwareleveranciers en systemen binnen hun bedrijf. Dat is volgens het merkenonderzoek de reden achter het vertrouwen dat B2B-klanten Microsoft schenken: Office365 is the place to go, met Onedrive als – voor Amerikanen – enige plek om bestanden te delen die voldoet aan alle daar geldende compliance regels. Het gemak van het ‘alles op een plek’ blijkt nog belangrijker dan de eenvoud en snelheid waarmee de softwaregiganten elkaar de loef proberen af te steken. Daar kunnen ook bedrijven buiten de tech iets van opsteken.

♦ Adobe: omarm digitale transformatie en disruptie

Het meest tot de verbeelding spreekt de les die je volgens SageFrog van Adobe kunt leren: maak geen half werk van digitale transformatie. In de woorden van ceo Shantanu Narayen: ‘Digitale technologie verandert ons bestaan als nooit tevoren. Dat brengt angst mee, maar ook de opdracht voor B2B-bedrijven om zichzelf te transformeren.’ En met Adobe laat hij zien hoe. Ooit verkocht het vooral software voor fotobewerking, vormgeving en videomontage als pakket. Vervolgens stapte het niet alleen over naar de cloud, maar bouwde het daar een business rond digitale marketing en e-commerce. De basis van dat succes: kruip in de huid van je klant. Gebruik alles wat je maakt eerst zelf en ervaar het, als customer zero. Alleen zo kom je tot de verbeteringen waarmee je aanbod zich onderscheidt van dat van je concurrenten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In het onderzoek MT500 wordt zakelijke beslissers gevraagd de grote bedrijven waarmee ze zakendoen te beoordelen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Ook goed werkgeverschap en oog voor duurzaamheid maken deel uit van de ranking. De lijst met 500 bedrijven die uit dit onderzoek rolt, de MT500, beslaat alle branches, van advocatuur tot schoonmaak en van retail tot metaalindustrie. Het onderzoek wordt de komende weken uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam onder meer dan 5000 zakelijke beslissers.

Meer lezen over bedrijven met de beste reputatie?
Bekijk hier de MT500 van 2020