Samples, een monster van uw product, staan bovenaan het lijstje van de consument: 72 procent vindt dit een aantrekkelijk reclamemiddel. Niet gek, want gratis is altijd leuk. 60 procent van de ondervraagden vindt een promotiestand een goed middel. Het maakt 94 procent van de respondenten nieuwsgierig en zet ze aan tot het proberen van iets nieuws.
Of het u ook iets oplevert, is een tweede. 66 procent weet zich het gepromote merk in de stand later niet te herinneren. Ook het sampleproduct vergeet de klant binnen een paar minuten (62%). U zult dus een marketingmix moeten verzinnen.
Terugvragen van het aankoopbedrag wordt door minder dan de helft (49%) aantrekkelijk gevonden. Een prijsvraag wordt door slechts 11 procent gewaardeerd.
Opvallend resultaat is dat vooral onder jongeren van 18 tot 29 jaar sponsoring van evenementen (37%) en gratis goodies bij aankoop van een product (25%) populair zijn. Mannen zijn het meest gecharmeerd van productnamen die terugkomen als sponsoren van evenementen. Wat organiseert u voor uw mannelijke doelgroep?
Paulien van Wieringen en Fee Naaijkens