Al jaren roept de koffieketen Nederland te gaan veroveren. Een student schreef een petitie om de franchiser aan te moedigen, die door 4.700 liefhebbers is ondertekend.
Waarom beperkt een commercieel Amerikaans bedrijf zich tot de reizigers op Schiphol? Laetitia Gruwel, woordvoerder namens Starbucks wil niets weten van een afspraak met Sara Lee: “Daar kan ik niets over zeggen. Het is lastig om in de Nederlandse markt toe te treden. Daarom zijn we blij met HMS host als partner.” Deze horeca organisatie beheert een aantal restaurants op Schiphol. Dus veel verder komt Starbucks hier niet mee.
Afspraak met Sara Lee of niet, Starbucks blijft aftasten welke mogelijkheden er zijn. “We onderzoeken op dit moment de mogelijkheden, maar concrete plannen voor nieuwe vestigingen liggen er nog niet.”
Overigens heeft Starbucks zich ook al op andere ’neutrale grond’ weten te vestigen. Zo is de afhaalkoffie te koop op het hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Nadat de kantine van het Amerikaanse sportmerk werd overspoeld met koffie toeristen, krijgt u nu alleen een kop koffie wanneer u een Nike badge kan laten zien… Hoe moeilijk kun je het de klant maken.