Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vodafone gaat breedband-slag aan

Nu Vodafone ook toetreedt tot de markt van breedband internet, wordt het dringen. Een kabelaar is er in ieder geval goed mee.

Vodafone maakte gister bekend een tienjarig contract te hebben getekend met Eurofiber om via hen breedband internet te gaan aanbieden aan ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Het betreedt daarmee een nieuwe markt. Tot op heden bood Vodafone nog slechts mobiele diensten aan. Breedband internet via de kabel liet het bedrijf over aan partijen als KPN, Ziggo, UPC en Tele2.

Volwassen

Nu de markt voor breedband internet volwassen wordt, opent Vodafone het offensief.  Vodafone wil zijn Nederlandse omzet uit zakelijk breedbandinternet binnen vijf jaar verviervoudigen tot meer dan honderd miljoen euro. "Als wij een nieuwe markt betreden, doen we dat niet voor een enkelcijferig marktaandeel", zegt Jens Schulte-Bockum, directeur Vodafone Nederland, tegen het Financiele Dagblad.

Vodafone schat dat de penetratie van glasvezel in het mkb zes procent bedraagt en verwacht snelle groei door koppelverkoop aan bestaande telefonieklanten. Zeker nu cloudcomputing begint door te dringen zal de behoefte aan breedband internet bij die groep sterk toenemen, verwacht Vodafone. Bedrijven zetten hun databases en IT-systemen steeds vaker buiten de deur bij gespecialiseerde bedrijven, zodat de behoefte aan supersnel dataverkeer urgent is.
Consumenten zijn vaak al tevreden met een ADSL-aansluiting.

Versneld uitrollen

Eurofiber zal versneld glasvezel gaan uitrollen naar de industrieterreinen waar Vodafone-klanten beleverd moeten worden. Het bedrijf, opgericht in 2000 en onderdeel van Reggeborgh Glasvezel Investeringen, is alleen actief in het zakelijke segment en ziet met name in het mkb groeimogelijkheden. Op dit moment bedraagt hun marktaandeel 11 procent, tegen 54 procent voor KPN, zes procent UPC, acht procent Ziggo en negen procent Tele2.
Vodafone en Eurofiber verwachten vooral marktaandeel af te kunnen snoepen van KPN. De marktleider investeert in de zakelijke markt nauwelijks nog in de uitrol van glas vanwege zijn focus op winstmaximalisering.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een winnaar

De strijd om breedband kent voorlopig maar een winnaar: bouwondernemer Dik Wessels. Reggeborgh Glasvezel Investeringen is namelijk onderdeel van Reggeborgh Invest, het investeringsfonds van de Rijsense bouwondernemer. Wessels is dankzij KPN al een grote speler op de particuliere markt en gaat dus nu via dochter Eurofiber zijn positie op de zakelijke markt versterken.
Wessels bekleedt met een geschat vermogen van 1,6 miljard euro plaats 8 op de Quotelijst van rijkste Nederlanders.

> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de gratis Nieuwsbrief van MT