De DSB zit in zwaar weer en Pieter Lakeman krijgt de schuld. Beerthuyzen: “Het geeft Lakeman wat teveel eer om hem als oorzaak van het vallen van de bank aan te wijzen. Er is meer aan de hand bij de DSB. Een op het eerste gezicht achterhaalde communicatiestrategie en (dus) een totaal gebrek aan interactiviteit online om de crisis te bezweren. “
Twitter aanval op SNS snel opgelost
SNS reageerde gisteren erg snel en wist zo een hoax te ontkrachten. Twitteraar @Puur bracht de SNS in alle staten met het bericht dat ook de SNS in zwaar weer zou zitten. De SNS reageerde via Twitter op een voor een bank niet vaker getoonde emotionele manier: ‘Stop met hoax over SNS Bank; te gek voor woorden. SNS Bank gezond, check de cijfers’. Veel Twitteraars retweetten deze reactie van SNS en de hoax werd snel stopgezet.
DSB verzuimde in de juiste communicatie
Beerthuyzen: “De DSB echter was op geen van de sociale media-podia actief aanwezig. Geen persvoorlichter, geen moderne backofficemedewerker met een eigen Twitteraccount en al helemaal geen Dirk Scheringa om de crisis te bezweren. DSB liet op internet de boel de boel en het leed was geschied.”
Webcare team DSB bestaat
“Enig zoekwerk leverde enkele opvallende bevindingen op: de DSB bank heeft wel degelijk een Twitteraccount en zij hebben zelfs een webcareteam. Vanuit deze hoedanigheid verzuimden zij echter te reageren. Daarnaast is het opvallend dat DSB ook niet via zijn eigen website communiceert. Er wordt nog steeds geadverteerd voor een ‘aantrekkelijke hypotheek’ alsof er niets aan de hand is.”
5 Learnings van de DSB malaise
Social media dwingt bedrijven tot een hele andere manier van omgaan met klanten. Het publiek bepaalt steeds meer wie er door mogen naar de ‘volgende ronde’ en wie niet. Zoals Gerd Leonhard op de PICNIC09 dicteerde: “In two years you’re in social business or in no business”. Beerthuyzen geeft op zijn weblog Bijgespijkerd 5 learnings.