In januari begonnen twee ondernemers, onder de vlag van Achmea, met InShared, een verzekering die beloofde de extra gemaakte winst terug te geven aan de klant. Voor het eerste half jaar heeft InShared zich aan zijn belofte kunnen houden: verzekerden die geen schade hebben geclaimd, kregen in juli deze maand een bedrag teruggestort. “Nu ons eerste half jaar erop zit, is bewezen dat ons uitgangspunt werkt. Onze klanten doen er alles aan om schade te voorkomen”, zegt mede-oprichter Felix Tenniglo. “Als we zo doorgaan, kunnen we aan het eind van het jaar opnieuw overwinst uitkeren aan onze klanten.”
De ene kreeg enkele euro’s terug, de ander ontving een bedrag tot 40 euro, afhankelijk van premiebedrag, schadeclaims en genomen preventiemaatregelen. De actie wekt sympathie op bij verzekerden. Volgens onderzoeksbureau GfK (pdf) is InShared één van de drie autoverzekeraars die de grootste toename van het klantenbestand kunnen verwachten in 2009.
Uitdager
Dat merkt ook mede-oprichter Herberth Samson: Ons concept slaat aan, we krijgen dagelijks tientallen tot honderden nieuwe aanvragen.” De belofte van InShared naar de verzekerden toe is eenvoudig: Van de premie houdt de verzekeraar twintig procent als eigen omzet. Het overige bedrag wordt gereserveerd voor het uitkeren van claims. Valt het claimbedrag uiteindelijk lager uit dan die tachtig procent, dan geeft InShared dat bedrag terug aan de verzekerden. Zij bepalen zelf hoe hoog het terug te krijgen bedrag is door extra voorzorgsmaatregelen te nemen, geen schade te claimen en door de hoogte van de premie.
Volgens Samson is het voor concurrenten nauwelijks mogelijk om het InShared concept te kopiëren: “De verzekeringswereld leunt heel sterk op IT. Als je een nieuw voorstel wilt doen aan je klanten moet meteen de hele IT-inrichting veranderd worden. Dan ben je al gauw een aantal miljoenen verder. Daarnaast kunnen wij dit aanbieden omdat wij onze kosten relatief laag houden. Grote verzekeraars zouden daarvoor honderden mensen op straat moeten zetten. Dat doe je niet zomaar.”