Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Versloffen van Marketing & Sales

De marketing- en salesafdeling is een van de belangrijkste afdelingen binnen uw onderneming. Als op dit gebied de klad erin komt, bent u reddeloos verloren.

 

Een bedrijf draait immers om klanten die een product of dienst afnemen. Als zij geen vertrouwen meer hebben in wat uw bedrijf doet of waar het voor staat, is het over en sluiten. Dus moeten de inspanningen op het gebied van marketing & sales op topniveau zijn en blijven. Ook hier geldt dat de oprichter het goede voorbeeld moet geven. Net als in de groeifase, moet het relatiebestand weer goed in kaart worden gebracht: wat zijn de behoeften die leven in de markt, hoe kunt u die verwachtingen een stapje voor zijn? De onderneming moet weer net zo flexibel en snel gaan opereren als voorheen. Zorg dat de lijnen met de buitenwereld kort en intensief zijn. Wees eerlijk naar buiten toe, leg uit wat er aan de hand is en vertel over uw toekomstplannen.

Fouten

 

Want ook als het heel slecht gaat, u uw beloftes niet nakomt en levertijden ellenlang zijn geworden, is er nog altijd een beetje vertrouwen over van de periode toen uw bedrijf zijn beloften wél nakwam. Als een relatie nog heel goed is, kunt u zelfs voorstellen eens om de tafel te gaan zitten en samen naar de problemen te kijken. Goede adviezen uit de markt kunnen van groot belang zijn. Betrek hierbij ook de personeelsleden die de dagelijkse uitvoering in handen hebben. Zorg ervoor dat ook zij worden aangestoken door het nieuwe elan. Maak afspraken over doelstellingen die weliswaar hoog liggen, maar nog net haalbaar zijn. Het devies luidt: de lat moet hoger liggen dan ooit tevoren. Het is erop of eronder.

Resultaat

 

In het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst … dat geldt ook binnen een onderneming. Het is één van de meest gemaakt fouten. Zodra u de zinnen ‘zo ging het toch altijd goed’ of ‘we deden het altijd op die manier’ hoort, moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Dan teren mensen op succesverhalen uit het verleden en hebben geen oog meer voor de huidige marktomstandigheden. En die veranderen altijd. Er komen nieuwe concurrenten bij en vrijwel alle producten of diensten zijn in meer of mindere mate trendgevoelig. Dit proces resulteert vrijwel altijd in een dalende klantgerichtheid. Wie achterom kijkt, kan niet zien waar de klant van nu behoefte aan heeft.

Daar komt vaak bij dat ondernemingen die een tijdlang goed hebben geboerd, de klant eigenlijk maar lastig vinden. Dit vloeit voort uit een vorm van zelfoverschatting waarbij de onderneming ervan gaat dat de markt uiteindelijk alles wel pikt wat het door jouw onderneming krijgt voorgeschoteld. Dat gaat maar heel even goed.

Valkuilen

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De hierboven beschreven valkuilen zijn vaak terug te voeren op de situatie binnen de muren van het bedrijf. Een gezonde strijd, waarbij een leuke competitie bestaat tussen mensen en afdelingen, kan soms uitmonden in een ware interne veldslag waarbij wantrouwen en regelrechte valsheid de boventoon voeren. Zorg voor een prettige omgeving, smeed teams en maak mensen gezamenlijk verantwoordelijk voor bepaalde doelstellingen.

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.