Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verkiezingsbusiness

Balkenende I tot en met III? Voor Lars Duursma van Debatrix is het pure business.

De Tweede Kamerverkiezingen mogen voor sommige partijen zijn uitgedraaid op een teleurstelling, voor Lars Duursma (24) van Debatrix, waren de campagneweken gouden tijden. De wereldkampioen debatteren en oprichter van het trainingsbureau Debatrix trainde lokale politici van allerlei politieke partijen. Op landelijk niveau staat er één partij in het klantenbestand, waarvan Debatrix de hele kandidatenlijst heeft getraind. Welke partij? “Het is één van de grote, maar het gaat me 5.000 euro kosten als ik nu zeg welke dat is. Dat ligt nogal gevoelig.” Voor Duursma zijn de weken na de zomervakantie altijd goed. Veel organisaties kiezen dan of ze willen werken aan de debatteertechnieken. “In het bedrijfsleven wil iedereen concurreren met nieuwe creatieve ideeën. En die krijg je als iedereen in staat is zijn idee overtuigend te presenteren.”

Daphne Bunskoek
Wie was volgens Duursma de beste debator tijdens de campagne? “Je kunt niet zo makkelijk zeggen wie er de beste is. Het belangrijkste is de aansluiting met de achterban. Als Pechtold de stijl van Pastors over zou nemen, stuit dit tegen de borst van de D66 aanhangers.” SP-lijsttrekker Jan Marijnissen weet het meest ad rem te reageren, moet Duursma toch bekennen. “Hij maakt ingewikkelde dingen begrijpbaar. En hij kan zich heel goed inleven in zijn publiek.”
Ook Balkenende ontvangt lof van de debatprofessional. “Hij is vooruit gegaan, concreter geworden. De campagne van het CDA heeft zelfs Amerikaanse trekjes aangenomen. Balkenende probeerde in het eerste debat Bos in de hoek te duwen, door te zeggen dat hij draait en oneerlijk is.” Op de man spelen in een debat mag, vindt Duursma. Maar dan wel als het in de vorm van een grap gebeurt.
De afgelopen weken analyseerde Duursma de stijlen van Bos en Balkenende bij het RTL Nieuws. Hij werd zelfs uitgenodigd bij RTL Boulevard-presentatrice Daphne Bunskoek, om de Nederlandse campagnes te vergelijken met die in de VS. Daarnaast evalueerde hij in nrc.next de debatteerstijl van alle lijsttrekkers. Allemaal goed voor de naamsbekendheid voor het trainingsbureau dat met twee vaste medewerkers dit jaar tussen de 50.000 en 100.000 euro omzet. Duursma: “Wat ons betreft kunnen er niet genoeg kabinetten vallen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.