Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verbeter uw e-mailcampagnes

Hoe kunt u uw e-mailcampagnes verbeteren? Eduard Leeuwenburg (Telegraaf Media Groep) geeft tips voor effectieve e-mailmarketing.

“Allereest moet je weten wie er in je database zitten”, vertelt Leeuwenburg tijdens de eDay. “Je kunt je database segmenteren op basis van het gedrag dat je ziet. E-mailmarketing is ‘praten’ met je bestand.”

 

Dat klinkt raadselachtiger dan het is. Leeuwenburg doelt op de mogelijkheden om het verkeer dat uw e-mailcampagne oplevert te analyseren. Volgens hem moet u hierbij letten op:

 

  • Hoeveel mails worden geopend;
  • Hoe vaak er verder wordt geklikt;
  • Hoeveel er wordt gereageerd op enquêtes en polls;
  • Hoeveel mensen zich afmelden;
  • Let op de softbounce;
  • En op de hardbounce;
  • Registreer spamklachten;
  • Verzamel replies.

 

De feedback die u uit deze analyses krijgt helpt u ‘de dialoog’ aan te gaan met uw prospects. U kunt in dit kader er ook lustig op los experimenteren. Bijvoorbeeld door uw database in tweeën te splijten en iedere groep een andere mail te sturen. Op basis van de reacties hierop kunt u dan uw strategie aanpassen. Door dit soort experimenten uit te voeren raakt u steeds beter bekend met de mensen in uw database, althans met hun interesses en wensen.

 

Verder raadt Leeuwenburg aan om de contactmomenten die uit de campagnes voortkomen goed te inventariseren. Zo krijgt u een helder beeld (bijvoorbeeld in een grafiek) van wat succesvol is en wat niet.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Doelstelling

Om niet in een zee van informatie te verdrinken is het belangrijk om vast te stellen wát u eigenlijk wilt meten. Leeuwenburg stelt dat een heldere doelstelling hierbij onontbeerlijk is. Daarnaast spoort hij aan de motivatie van de prospects te onderzoeken om de hierboven genoemde handelingen uit te voeren. Het effect van verschillende incentives helpt u uw prospects in de toekomst nog enthousiaster te maken. Haal ook uw schouders niet op voor boze prospects. Frictie en irritatie zijn het meest leerzaam, aldus Leeuwenburg.