Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vader online Pictionary gunt Omgpop succes

Het succes en de miljoenenovername van Omgpop kan tot jaloerse gezichten leiden bij andere Pictionary-ontwikkelaars. Zo was Amerikaan Robert Wahlstedt in 1999 de maker van iSketch, 's werelds eerste browsergame. "Met de omzet kan ik niet tevreden zijn, maar jaarlijks spelen nog altijd meer dan 10 miljoen mensen Pictionary op mijn site."

Wat vind je van Draw Something?

“Ik vind dat het OMGPOP goed gelukt is om dit spel naar een ​​kleiner apparaat te brengen. Dat is het belangrijkste verschil met iSketch. Verder hebben ze er goed aan gedaan om het spel vanuit de originele realtime multiplayer-modus in een één-tegen-één ervaring om te zetten.”

Zou OMGPOP op iSketch geïnspireerd zijn?

“Aangezien iSketch de langst draaiende online Pictionary game is, moeten ze er wel naar gekeken hebben. Maar vergeleken met andere concurrenten, hebben ze het niet gekopieerd. De gameplay en de uitwerking van de details zijn anders. Behalve natuurlijk het basisidee van schetsen en raden, maar dat is wat het genre nu eenmaal inhoudt.”

Een goede aankoop van Zynga dus?

“Ik stond verbaasd over hoe snel de verkoop plaats vond. Het is moeilijk te zeggen of de prijs de moeite waard is, maar in ieder geval is het goede PR voor Zynga. Ze nemen het bedrijf achter het spel over, in plaats van dat ze een copycatversie maken.”

Had iSketch als mobiele versie niet ook zo’n succes kunnen worden?

“Ik zie iSketch nog altijd als een groot succes, zij het niet in financiële zin. We hebben altijd een grote userbase gehad, maar het is moeilijk om geld te verdienen met een spel dat volledig gratis is.”

Nooit nagedacht over het mobiel maken van iSketch?

“Ja, toen de iPad werd aangekondigd gingen we daar de mogelijkheden van onderzoeken. Er is momenteel ook een versie voor de iPad in ontwikkeling.”

De introductie van de iPad is alweer twee jaar geleden.

“In termen van omzet kan ik niet tevreden zijn, nee. Maar dat was mijn doel ook niet. Ik ben tevreden met het aantal spelers. Na meer dan 10 jaar online trekken we nog steeds een miljoen bezoekers per maand. Dus we doen blijkbaar iets goed.”

Nooit investeerders bij je aangeklopt die iSketch groter en beter wilden maken?

“In de laten jaren negentig en begin deze eeuw, zo rond de grote internetbubble, hebben enkele partijen interesse getoond. Een soort voorloper van Facebook was er daar een van. Maar ik heb het altijd meer gezien als een hobby-project, in plaats van een bron van inkomsten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

iSketch kwam tot stand toen ik in 1999 tot het beta team voor Macromedia Director behoorde en wilde uitproberen wat de toen nieuwe multiplayermogelijkheden van Shockwave konden opleveren. Ik vond het spelen van de ‘real life’ versie van Pictionary erg leuk, dus het was een logische stap voor me.”

Je hebt een eigen ontwikkelbedrijfje. Heb je grote ambities met de iPadversie van iSketch?

“Die heb ik zeker. We zullen deze continu blijven updaten, net als we met de browserversie doen. Misschien zijn we in staat om wat van Draw Somethings omzet af te snoepen. Maar ja, achteraf gezien had ik ook meer geld kunnen verdienen als ik een pokerportaal had ontwikkeld. Dat spel vind ik ook al sinds jongs af aan heel leuk. Wie weet komt er echter wel een ware online Pictionary-hausse, net als de online poker hausse van 2005?”