Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

United Games stort zich op jonge meisjes

De Nederlandse softwareproducent United Games probeert een nieuwe doelgroep aan zich te binden met het online verkleedspel Stardoll. Voor het bedrijf lijkt alles voor de wind te gaan. "Wij hebben nog geen cent aan marketing uitgegeven."

in 2003 richtte Marijn Harinck United Games op, samen met Paul de Groot. Van een bij toeval ontstaan zolderbedrijfje veranderde United Games in een volwassen software-uitgever met meer dan 100 man personeel.

 

Mobstar

Marijn Harinck: “We hadden Mobstar aangekocht van twee studenten. Dat was een enorm succes. We hebben ons tot 2006 ermee kunnen bedruipen, maar we wilden meer.”

 

Mobstar was een van de eerste MMO-games: Mass, Multiplayer, Online. Het grafisch oninteressante maffia-spelletje werd al snel door de gaming-community in de armen gesloten. En nog steeds is het een hit. “De community blijft maar groeien. We maken wel steeds updates, maar we hebben nog geen cent aan marketing uitgegeven.”

 

Stardoll

Harinck beseft zich dat Stardoll, dat zich richt op meisjes van 10 tot 17 jaar, een andere aanpak vereist. “Natuurlijk, ook bij dit spel moeten we het uiteindelijk van mond-tot-mond reclame hebben. Maar het begin moeten we nu zelf creëren.”

 

Dat doet de gameproducent samen met kindertv-zender Jetix. De omroep zendt exclusieve reclamespotjes uit in ruil voor een percentage van de omzet.

 

Die omzet wil Harinck verdienen zoals hij die ook met Mobstar verkreeg: met abonnementen, in-game credits en advertenties. Daarvoor is een grote groep belangstellenden vereist. “Het zijn geen grote bedragen, maar grote aantallen die we nodig hebben.”

 

In de toekomst hoopt Harinck zijn inkomstenmodel aan te kunnen passen. “Met Mobstar bestaat slechts vijf procent van de opbrengst uit advertentiegeld. We streven ernaar dit percentage op gemiddeld veertig te brengen, afhankelijk van de game.”

 

Licenties 

Het spel biedt meisjes aan virtuele poppen naar believen aan te kleden. Met bekende Nederlanders wil United Games Stardoll aantrekkelijk maken voor Nederlandse meisjes. 

 

Stardoll is in het buitenland al een groot succes. Het is geen eigen product van United Games, maar een licentie. Daarvan wil Harinck er steeds meer. “Ons target voor dit jaar was vijf eigen titels en vijftien licenties. Dat is gelukt. Volgend jaar wil ik er weer vijftien licenties bij.”

 

De meeste nieuwe games moeten in het eerste kwartaal van 2008 verschijnen. Op dit moment staan naast Mobstar en Stardoll ook Fight of Ages 3, Metin 2, Dgame en Dogs of the Seas namens het bedrijf online.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Ondanks de ambitieuze groeiplannen kijkt Harinck kritisch naar de titels die hij aankoopt. “We zoeken naar games die elkaar niet opeten. Overlap krijg je toch uiteindelijk, maar die houden we zo klein mogelijk. We gaan niet nog een maffiagame uitbrengen.”