Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Unico Glorie onderneemt liever in het klein

Mediaondernemer Unico Glorie verkoopt tv-producent 2waytraffic aan Sony. Waarom een verkoop en wat volgt er? "Ik wil weer iets doen met mijn grote passie: muziek."

Unico Glorie, ex-directeur van Radio Veronica, vertrok in 2003 na een half jaar bij Endemol als bestuurslid. Hij vond de organisatie ‘te groot’ en wilde liever weer zelfstandig ondernemen. Dat deed hij succesvol met de interactieve tv-producent 2waytraffic, dat vooral bekend werd van belspelletjes als Call TV.

 

Sony

In maart van dit jaar opende Sony de jacht op 2waytraffic. Het elektronicaconcern betaalt naar verluid 150 miljoen euro voor het bedrijf. Glorie zou, net als medeoprichters Kees Abrahams en Taco Ketelaar, ruim 9 miljoen euro toucheren uit de verkoop van zijn aandelenpakket.

 

In de nieuwe opzet wordt Glorie adviseur van 2waytraffic: “Ik heb meegeholpen bij het opstarten en de beursgang. Daarna ben ik trouw mee blijven doen. Maar ik wil een meer vrijere rol, zodat ik ook betrokken kan zijn bij andere zaken. En tijd en aandacht aan iets nieuws kan schenken. Ik was er gewoonweg te veel uren mee bezig.”

 

Nieuwe onderneming

Over zijn ‘nieuwe dingen’ wil Glorie nog niet te veel kwijt. “Ik kan nog niet alles vertellen. Wel wil ik weer meer gaan doen met mijn affiniteit met muziek. Daar deed ik de laatste jaren veel te weinig mee.”

 

Naar eigen zeggen heeft Glorie al begin 2007 aangegeven dat hij ‘andere dingen wilde gaan doen’. “Maar het kwam er niet van door de drukte. Het was veel ‘duw en trekwerk’ vanwege alle ontwikkelingen die het bedrijf meemaakte.”

 

Te groot

2waytraffic is – na Endemol  – ook te groot geworden voor Glorie. Het bedrijf is actief in 40 landen en heeft 150 man personeel. Glorie zegt betrokken te blijven bij The Entertainment Group, waar hij na zijn Endemol-tijd directielid van was. Hij zegt gefascineerd te zijn door de recente ‘360 graden-modellen’, zoals die van Mojo-eigenaar Live Nation. Daarbij tekenden grote artiesten zoals Madonna en Jay-Z contracten over het volledige promotietraject. Dus niet alleen cd’s en dvd’s, maar ook concerten en merchandising.

 

Welke functie ziet hij dan straks voor zichzelf? “Ik geloof nooit zo in functies. Ik wil bezig zijn met wat ik graag doe. Daar hoef ik geen titel aan te hangen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Auteur: Tonie van Ringelestijn