Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Toppertje Eelco van Wijk

Als uitwisselingsstudent in Amerika maakte Eelco van Wijk kennis met internet. Zijn enthousiasme was gewekt. Sindsdien loopt het web als een rode draad door zijn carrière.


1990 Monroe College, Michigan

"Na mijn eindexamen ben ik een jaar in Amerika gaan studeren. Ik heb het altijd fijn gevonden het onbekende op te zoeken. De voldoening om iets tot een goed einde te brengen, waarvan je vooraf niet weet of je het kunt, is des te groter. Op die school maakte ik kennis met internet. Dan zat je naar pixels te kijken waarin je vaag de contouren van een mens kon ontwaren. Maar dat was toen al sensationeel.”

1997 Contigo

“Mijn eerste werkgever. Ik had Nyenrode gedaan en bedrijfseconomie aan de Universiteit Maastricht. In het begin van mijn carrière kreeg ik veel kritiek. Dat ik hard was. Of dat ik wel goede ideeën had, maar die niet goed met anderen kon delen. Ik heb echt moeten leren naar de feedback van anderen te luisteren en dat je hetzelfde doel op verschillende manieren kunt bereiken. Later heb ik nog een jaar als hr-manager gewerkt . Dan praat je met mensen over meer dan alleen businessgerelateerde zaken. Daar heb ik nu veel profijt van.”

2000 Logica

“Contigo werd overgenomen door Logica, een IT-consultancybedrijf dat veel opdrachten deed voor KPN. Na een paar maanden kreeg ik een loopbaangesprek. Logica hield zich in die tijd vooral bezig met mainframes – een, met alle ­respect, wat oudere technologie. Ik weet nog dat ik zei: ik heb hier nu twee maanden rondgekeken en ik voel er weinig voor daar wat mee te doen, ik wil me met internet bezighouden. Ik had als consument wat ervaring met internet, maar nog niet als professional. En ik kon er heel enthousiast over vertellen. Toen zeiden ze: dat komt goed uit, want het hoofdkantoor wil een e-businessmanager voor Nederland. Daarbij lieten ze wel doorschemeren dat ze internet als een hype zagen. De oudere garde geloofde er niet in. Maar als e-businessmanager was het mijn taak de rest van het bedrijf te overtuigen van de mogelijkheden van internet. Dat was een heel leerzame periode. Eigenlijk had ik er nog niet de juiste papieren voor, maar vanaf toen is internet als een rode draad door mijn carrière gaan lopen.”

2001 TNT

“TNT wilde een specifieke businessunit voor internet oprichten en ook daar was ik al snel een soort internetevangelist. Als ik met een hogere manager sprak, zei die: ‘Nou Eelco, jij hebt er verstand van, dus het zal wel kloppen.’ Na enige tijd werd ik manager Sales & Business Development, internet services en had ik alles wat je binnen het bedrijf met internet kon doen wel gedaan. Want ook bij TNT wilde men uiteindelijk toch vasthouden aan de eigen core business. Die weerstand heeft me altijd gemotiveerd. Ik heb een heel sterk geloof in internet. Toen al, en nu nog meer.”

2008 PayPal Benelux

“PayPal is onderdeel van eBay, dat tot de vijf grootste internetbedrijven in de wereld behoort. Van alle transacties die er wereldwijd op internet worden gedaan, gaat 19 procent via PayPal. Toen ik hoorde dat ze ook naar Nederland kwamen, ben ik meteen gaan bellen. Ik werd aangenomen als commercieel directeur. Het aantrekkelijke van dit bedrijf is dat internet al jaren core ­business is, waardoor je veel gelijkgestemden om je heen hebt van wie je kunt leren.”
2011 Ceo PayPal Benelux
“Ik behoor hier nu tot de oudere garde. Dat merk je binnen, maar buiten niet. Vorige week sprak ik op een congres voor financiële dienstverleners. Alle andere sprekers hadden zeker 25 jaar ervaring. Toen het mijn beurt was, zei ik: 25 jaar geleden was ik 14 en fietste ik hier met mijn schooltas onder de snelbinder.
Ik ben nooit echt een techneut geweest. Wel ben ik altijd in staat geweest de mogelijkheden van de techniek te vertalen naar businessmogelijkheden. We zitten nu in een tweede internetgolf, de revolutie van mobiel internet is volop gaande. Wat we allemaal nog gaan meemaken, wordt fantastisch.”

Cv Eelco van Wijk [39]

Functie algemeen directeur PayPal Benelux
Geboren 26 mei 1972
Burgerlijke staat gehuwd, twee kinderen

Tips

> ‘Doe wat je leuk vindt. Ga op zoek naar wat jou inspireert. Hard werken lukt alleen als je gemotiveerd bent.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

> ‘Wees niet naïef. Als je een bedrijf goed wil managen moet je ook kijken naar mogelijke risico’s en daarop kunnen anticiperen. Zie problemen als nieuwe kansen.’

 > Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.