TomTom maakte vandaag zijn nieuwe product bekend. Op zich een logische combinatie van de zaken die het al in huis heeft: kaarten, nuttige plaatsen en een bedrjivendatabase die het in 2009 overnam door iLocal op te kopen. Nieuw is dat het nu ook op smartphones als apart product wordt aangeboden, en wel gratis. Daarmee gaat het wel rechtstreeks concurreren met de locale zoekdiensten van Google.
Sterke concurrentie
TomTom Places geeft – net als Google – ondernemingen de kans om hun data in de kaart bij te werken en uit te breiden. Tegen betaling kunnen ze hoog in de lijst met zoekresultaten komen. Zo boort het navigatiebedrijf een nieuwe inkomstenbron aan. Dat kan interessant zijn, aldus analist Martijn den Drijver van SNS Securities tegen persbureau ANP. “Maar het businessmodel is nog niet bewezen en de concurrentie is sterk.”
Google
Tot nu toe maakte TomTom juist gebruik van Google: in de navigatiekastjes konden via Google adressen worden opgezocht. De introductie van TomTom Places maakt daaraan niet een eind: de eigen dienst wordt als standaard meegeleverd op nieuwe kastjes, waarop de Google-zoekdienst ook beschikbaar blijft.